Hej
Jag har ett problem som inte borde ha uppstått.
I samband med en uppgradering till hardy gjorde jag (eller rättare sagt en kompis) en säkerhetskopiering av alla filer på home. Vi är två användare (sofia och torbjorn).
Detta såg ut att gå bra och vid en snabb koll verkade allt ha kommit med. Men icke! Några dagar senare så vi att massa foton var borta. Det var givetvis massa bröllopsfoton som saknades ... Samtliga mappar visas men inget innehåll.
Kopieringen gjordes med mitt inlog (torbjorn) och i min mapp saknas inga filer men i sofias mapp visas bara tomt mappinnehåll i flertalet mapper, dock inte alla.
Jag tänkte att det kanske spelar roll om man är inlogad som root för mappåtkomst men jag har försökt att köra sudo nautilus och därigenom se filerna men det gör ingen skillnad.
Backupen gjordes på en extern hårddisk. Denna har ntfs som format om det kan spela någon roll.
Jag och min fru vore rätt glada om våra bröllopsfoton åter gick att se ... Någon som kan hjäpa till med nåt knep?
Tack!
Torbjörn
Hittar ej filer efter backup och ominstallation
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hittar ej filer efter backup och ominstallation
Hur gjorde du backupen?
Om du ska kunna göra backup på sofias så måste du vara root (administratör) eftersom du inte har rättigheten att rota i hennes mapp som användaren torbjörn. Vet du om ni har dessa foton på annat håller, exempelvis vänner och bekanta?
Om du ska kunna göra backup på sofias så måste du vara root (administratör) eftersom du inte har rättigheten att rota i hennes mapp som användaren torbjörn. Vet du om ni har dessa foton på annat håller, exempelvis vänner och bekanta?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Man kan väl visst rota i andras mappar utan att vara root, iaf i 8.04. Standard är att filerna får rättigheterna 644 (rw-r--r--) och alltså har alla rättigheter att läsa filerna om man inte själv ändrar på rättigheterna.ZX Spectrum skrev:Hur gjorde du backupen?
Hur gjordes backupen mer precis? bara kopierade filerna, isf borde de finnas på backupen.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej
jo. backuppen gjordes terminalvägen men något kommande där varje fil listades upp. Så att man skulle vara säker på att allt kom med.
Det är mycket mjligt att vi körde som root
Jag hade gjort en uppgradering till 8.04 som inte gick så bra. Det var därför vi blåse burken och började om från scratch.
Det som är konstigt är ju at 90 procent av filerna finns där.
jo. backuppen gjordes terminalvägen men något kommande där varje fil listades upp. Så att man skulle vara säker på att allt kom med.
Det är mycket mjligt att vi körde som root
Jag hade gjort en uppgradering till 8.04 som inte gick så bra. Det var därför vi blåse burken och började om från scratch.
Det som är konstigt är ju at 90 procent av filerna finns där.