Tjoho!
Jag har installerat ubuntu server med ssh på en burk nu i hemnätverket. Jag har tre burkar i nätet, en windows och två ubuntu. Nu försöker jag komma åt ubuntuservern genom ssh via den bärbara men det fungerar inte. Jag misstänker att det kan vara de grunläggande kunskaperna som sviker här.
Vilka ip:n tilldelas datorerna i det lokala nätverket? Hur kollar jag upp ip:et på servern jag vill ansluta till?
Om det blir några svar kan ni gärna hålla lite koll på tråden för en del frågor om ssh lär uppkomma snart. Tack på förhand.
Busenkelt problem med nätverket? Ssh...
-
[quote="thomast"]Tjoho!
Jag har installerat ubuntu server med ssh på en burk nu i hemnätverket. Jag har tre burkar i nätet, en windows och två ubuntu. Nu försöker jag komma åt ubuntuservern genom ssh via den bärbara men det fungerar inte. Jag misstänker att det kan vara de grunläggande kunskaperna som sviker här.
Vilka ip:n tilldelas datorerna i det lokala nätverket?
->beror på hur du har konfigurerat det hele. Är din ubuntu server dhcp server för restan av burkarna ? eller ?
Hur kollar jag upp ip:et på servern jag vill ansluta till?
->logga in på servern, $ ifconfig. (eventuellt sudo ifconfig)
Om det blir några svar kan ni gärna hålla lite koll på tråden för en del frågor om ssh lär uppkomma snart. Tack på förhand.[/quote]
Vilka ip:n tilldelas datorerna i det lokala nätverket?
->beror på hur du har konfigurerat det hele. Är din ubuntu server dhcp server för restan av burkarna ? eller ?
Hur kollar jag upp ip:et på servern jag vill ansluta till?
->logga in på servern, $ ifconfig. (eventuellt sudo ifconfig)
Om det blir några svar kan ni gärna hålla lite koll på tråden för en del frågor om ssh lär uppkomma snart. Tack på förhand.[/quote]
Det hela löste sig. Jag tittade på vilka ip:n router gett datorerna och nu sitter jag inloggad på den stationära. YEY.
Tack för svaret.
Tack för svaret.