WoW, konstruktiv kritik! <3
- Jag kommer definitivt att göra fler funktioner i framtiden, som ni säger så är det ju mycket lättare att göra ändringar då vid behov, dels för mig själv och dels för andra!
DrMegahertz skrev:Du har en struktur för varje spelare, alltså två olika typer för samma sak, borde inte behövas.
Mja, vet inte riktigt hur jag ska komma runt det här faktiskt, iofs så är jag inte jätteduktig kodare (än

), så jag antar att alternativa lösningar kommer fram då jag uppdaterar mig på vector och list igen. (Och allt bortom det för den delen!)
DrMegahertz skrev:Du skickar för många funktionsargument som referenser, enkla typer såsom char och int tjänar du inget på att skicka in som referenser(tvärt om), såvida du inte måste returera fler värden än ett.
Förstår inte riktigt vad du menar här

De referenser jag skickar med till de olika funktionerna behövs (såvitt jag har tänkt i alla fall, antar du syftar på funktionen nyttKort() för att slumpa fram ett nytt kort) för att hålla räkning på:
a) vilken spelare det är som anropar ett kort för att kunna tilldela korten rätt. (spelareId)
b) hur många kort respektive spelare har dragit. (antalKort1 & antalKort2)
DrMegahertz skrev:Globala variabler är generellt ett stort "no-no", jag syftar på variablerna 'kort1' och 'kort2'.
Varför?

Har det med minnesanvändning att göra?
DrMegahertz skrev:kort1[999], kort2[999], overSkrivs[999] etc. This is madness! Försök att inte använda mer minne än vad du behöver, kika på dynamisk minnesallokering, alternativt std::vector för att undvika huvudvärk!
Alright, ska tänka på detta i framtiden! I större program kan jag tänka mig att det är onödigt att göra plats för mer variabler än det möjligtvis kan behövas plats för. Det där med dynamisk minnesallokering hanterar ju vector och list väldigt bra, får se till att jag läser upp dom igen
DrMegahertz skrev:cout << "\e[H\e[2J"; Detta har jag aldrig sett förut, men jag antar att den tömmer skärmen? '\e' följer inte standarden och bör undvikas.
Återigen, what?

Är det själva principen att inte tömma skärmen på text, eller är det själva funktionen jag använt för att göra det som är fel? I så fall, vad kan jag skriva istället?
Utanför ämnet: Fick tipset att tömma skärmen på detta sätt av den här posten som jag startade.
DrMegahertz skrev:På vissa ställen ser jag att du gör dessa jämförelser; kort1.namn == "Knekt", kort1.namn == "Dam" osv. Borde du inte kunna jämföra mot ett heltalsvärde istället? t.ex. kort1.varde == 11, kort1.varde == 12, såna jämförelser är mycket, mycket snabbare!
Mja, i och med att knektar, kungar och damer (och till och med 10:or) har samma värde, alltså 10 poäng, så funkar det inte skulle jag tro 
och slutligen:
DrMegahertz skrev:När dina projekt växer sig över några hundra rader kan det också vara rätt najs att dela upp projektet i flera källfiler, för att dra ner kompileringstiden efter att du ändrat på något. Det blir också lite enklare att överblicka vilka delar som ditt projekt består av.
Flera källfiler? Menar du att till exempel använda "ofstream" för att skriva data till en separat textfil som jag sedan anropar inifrån programmet? Borde inte det i så fall ta upp mer minnesanvändning av att behöva göra det hela tiden?
Tackar för all konstruktiv kritik, man lär sig av sina misstag 
/Kristoffer