Spelprestanda

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
wsod
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Spelprestanda

Inlägg av wsod »

Tänkte med tanke på att Linux är lite skarpare än Windows när det gäller att utnyttja processorkraft och systemets komponenter i allmänt (har jag fått för mig). Vet någon hur mycket bättre ett spel som är gjort för Linux och Windows är i Linux, prestandamässigt. Jag menar spel som faktiskt är snygga grafiskt sett och har både Windows/Linux klient. Vore väldigt intressant att se grafer på hur de ter sig i de båda operativen och sedan jämföra. Inget från Wine/Cedega. Helst inte iaf.. =)

Någon?
Användarvisningsbild
Toobie

Re: Spelprestanda

Inlägg av Toobie »

Jo det är faktiskt ganska intressant det här. Dock finns det fler aspekter som påverkar spelprestandan. Visst Linux kanske utnyttjar processorkraft bättre men Windows leder fortfarande när det gäller drivrutiner till grafikkort.

Det som också spelar väldigt stor roll i prestandan är hur pass bra ett windowsspel är portat till Linux. Finns inte jättemånga spel där det finns både en windowsvariant och en native linuxvariant vilket är lite synd.
Linuxvarianterna på spel brukar dock oftare ladda in fortare.

Finns ett par spel som har bra grafik där de har testat det här:

Enemy Territory: Quake Wars - ATI kort i Linux vs ATI kort i Windows.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... =897&num=1

Sen har vi Penumbra serien, Unreal 2004 och Savage 2. Hittade dock inga vettiga benchmarks för dessa spel men de är relativt krävande så om det är någon som har möjlighet att jämföra eller hittar nått på google, posta gärna en länk.
Boldly going nowhere
Skriv svar

Återgå till "Spel"