Inget ljud ut ur burken [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Coolwolfy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inget ljud ut ur burken [LÖST]

Inlägg av Coolwolfy »

Tjohej i lådan igen,

Installerade Ubuntu 8.10 häromdagen i min HTPC och all verkar fungera bra, sånär som på ljudet. Hårdvarumässigt är det ett ASUS M2NPV-VM moderkort med NVIDIAS AD 1986A chipet ombord för ljud och det kopplas med optofiber ut från lådan.

Under WinXP satte man att använda den digitala utgången och sedan funkade det. I Ubuntu'n har jag hittat under ljudkonfigureringen att använda HDA NVidia AD198x Digital (ALSA) , men inget ljud kommer. Jag har oxo provat alla de andra alternativen men inget där heller gav ljud. Jag har letat som sjutton men kan inte hitta några mer settings att göra.

Är det nåt jag missat eller som fattas innan ljud strömmar ur min burk åter igen ?? ???

MVH
/Uffe
Senast redigerad av 1 Coolwolfy, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Inget ljud ut ur burken

Inlägg av CryingFreeman »

Det finns en bugg i Intrepid (8.10) som gör att PCM-kanalen är nollad, alltså inget ljud ut.

Kolla detta genom att starta en terminal (Program -> Tillbehör -> Terminal) och kör:

Kod: Markera allt

alsamixer -Dhw
Användarvisningsbild
Coolwolfy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Inget ljud ut ur burken [Löst]

Inlägg av Coolwolfy »

Hej och tack för tipset. PCM kanalen var på och OK men däremot (efter mycket fipplande och trixande) hittade jag en annan kanal (IEC 986 tror jag den hette) som tydligen styr chippets sp/dif ( opto & koax) utgång som var nollad/avstängd. När jag satte på den blev det ljud i lådan, jipiii.

MVH
/Uffe
linnea

Re: Inget ljud ut ur burken [LÖST]

Inlägg av linnea »

Hejsan. Var hittade du den där IEC-grejen? (Det kommer inget ljud alls från min dator och jag är totalt handfallen på datorer, så jag fattar ingenting. Jag har testat alla möjliga kombinationer i sound preferences under devices, men det händer absolut ingenting.)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Linnea, det är inte säkert att du kan applicera lösningen här efter som Coolwolfy verkar ha en annan hårdvara.
Men vad fick du för text när du skrev
alsamixer -Dhw i terminalen ?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

alsamixer -Dhw ger ingen text, utan man kommer in i ett GUI där man kan ställa olika volymstaplar med piltangenterna.

IEC958 ställer volymen för den digitala utgången. Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger så får du upp en fönster där man kan ställa volymen på ett antal staplar. Pröva att ändra allihop och se om det gör nån skillnad. Klicka på Inställningar, då får manupp en lista på ytterligare volymstaplar man kan få fram genom att bock i dem där, IEC958 finns antagligen med där om Ubuntu har hittat en digital ljudutgång i din hårdvara. Men bocka i allihop, sen ändrar du volymen på alla för att se om nån utav dem ger ljud.

Dessa volymstaplar tror jag i princip är de samma som man får fram med alsamixer -Dhw, men du kan testa ändra volymen denna vägen ändå om det inte funkar den vanliga vägen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"