Med de pyttesmå bärbara datorerna, såsom Acer Aspire One, så märker man att den lilla skärmen begränsar en i ens arbete. Precis som Bossieman skrivit på sin blogg om F11 för Firefox så kan man få helskärm i Openoffice via ctrl + shift + j. Rätt smart om man bara ska skriva och göra småändringar som man ändå kan snabbkommandot för (såsom ctrl + b).
En annan sak att göra är att rensa upp i Openoffice verktygsrader osv. Ta bort alla knappar som inte behövs alternativt som man kan snabbkommandot för. Klicka på Customize toolbar. På så sätt kan man få plats med alla knappar på en enda rad och därmed få mer plats. En annan sak som iaf inte jag använder är linjalerna längs sidorna. Dessa kan man ta bort under Tools - Options - OpenOffice.org Writer - View. Avmarkera Ruler.
Man kan även göra knapparna mindre under genom att markera Icon size and style som small under Tools - Options - OpenOffice.org - View. Med mindre knappar får man plats med fler knappar på raden samtidigt som skrivytan blir snäppet större.
Vips får man mycket mer yta. Därefter kan man justera storleken på texten så att man ser den lite bättre.
Openoffice på liten skärm
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Openoffice på liten skärm
Senast redigerad av 2 ebbot, redigerad totalt 28 gång.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Re: Openoffice på liten skärm
Jo, jag pillade nyss åp Open Office inställningarna och tog bort en hel verktygsrad och lite andra grejjer som jag inte använder för att få mer yta. Mycket najsigt 

- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Kul att höra. Jag la till en sak till. Hur man gör knapparna mindre. På så sätt får man plats med mer.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
helskärm i Openoffice via ctrl + shift + j.
Tack för detta! Jag har suttit och funderat över varför knapparna är så gigantisk som de faktiskt är. Det här var väldigt användbart när man sitter på en netbook.Man kan även göra knapparna mindre under genom att markera Icon size and style som small under Tools - Options - OpenOffice.org - View.
Bugar och bockar och lyfter på hatten!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det finns åtminstone två sätt till att få mer utrymme i OOo på en liten skärm:
1. Visa - Linjal (av). Att ta bort linaljerna ger några kvadratcentimeter extra. Är det någon som använder dem?
2. Visa - Webblayout (på). Texten visas i ett flöde. Man slipper mellanrummet mellan sidorna, men ser inte alla formateringar.
1. Visa - Linjal (av). Att ta bort linaljerna ger några kvadratcentimeter extra. Är det någon som använder dem?
2. Visa - Webblayout (på). Texten visas i ett flöde. Man slipper mellanrummet mellan sidorna, men ser inte alla formateringar.