Openoffice på liten skärm

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Openoffice på liten skärm

Inlägg av ebbot »

Med de pyttesmå bärbara datorerna, såsom Acer Aspire One, så märker man att den lilla skärmen begränsar en i ens arbete. Precis som Bossieman skrivit på sin blogg om F11 för Firefox så kan man få helskärm i Openoffice via ctrl + shift + j. Rätt smart om man bara ska skriva och göra småändringar som man ändå kan snabbkommandot för (såsom ctrl + b).

En annan sak att göra är att rensa upp i Openoffice verktygsrader osv. Ta bort alla knappar som inte behövs alternativt som man kan snabbkommandot för. Klicka på Customize toolbar. På så sätt kan man få plats med alla knappar på en enda rad och därmed få mer plats. En annan sak som iaf inte jag använder är linjalerna längs sidorna. Dessa kan man ta bort under Tools - Options - OpenOffice.org Writer - View. Avmarkera Ruler.

Man kan även göra knapparna mindre under genom att markera Icon size and style som small under Tools - Options - OpenOffice.org - View. Med mindre knappar får man plats med fler knappar på raden samtidigt som skrivytan blir snäppet större.

Vips får man mycket mer yta. Därefter kan man justera storleken på texten så att man ser den lite bättre.
Senast redigerad av 2 ebbot, redigerad totalt 28 gång.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
ChalleFo
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Openoffice på liten skärm

Inlägg av ChalleFo »

Jo, jag pillade nyss åp Open Office inställningarna och tog bort en hel verktygsrad och lite andra grejjer som jag inte använder för att få mer yta. Mycket najsigt ;)
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Kul att höra. Jag la till en sak till. Hur man gör knapparna mindre. På så sätt får man plats med mer.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
olepunh
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av olepunh »

helskärm i Openoffice via ctrl + shift + j.
Man kan även göra knapparna mindre under genom att markera Icon size and style som small under Tools - Options - OpenOffice.org - View.
Tack för detta! Jag har suttit och funderat över varför knapparna är så gigantisk som de faktiskt är. Det här var väldigt användbart när man sitter på en netbook.

Bugar och bockar och lyfter på hatten!
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Det finns åtminstone två sätt till att få mer utrymme i OOo på en liten skärm:
1. Visa - Linjal (av). Att ta bort linaljerna ger några kvadratcentimeter extra. Är det någon som använder dem?
2. Visa - Webblayout (på). Texten visas i ett flöde. Man slipper mellanrummet mellan sidorna, men ser inte alla formateringar.
Skriv svar

Återgå till "Guider"