Desktop- eller server Edition? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mumbuntu

Desktop- eller server Edition? [LÖST]

Inlägg av mumbuntu »

Hej på er alla...

Nu hoppas jag att jag inte bryter mot tusen forumregler. Det brukar ju alltid vara så att man gör det när man är ny på forum och inte lärt sig vad man skall huka för. Vad som är totalt förbjudet, retar och gör folk förbannade för att man inte kände till just den regeln som står i något dokument nånstans på nån faq sida.

Jo, det som jag undrar efter tusen timmars läsning på ubuntu-sidor är vad för version jag skall använda mig av. Jag tycker inte jag riktigt får svar på det nånstans. Idag använder jag Windows xp och där använder jag musikprogram. Det tänker jag nog fortsätta med på windows.
Det som jag istället tänkte använda ubuntu till är vardagliga saker som ordbehandling och internet. Jag vill också kunna programmera c++, PHP, mysql och lite sånt. Tanken är att jag skall kunna ha en webshop på datorn.

om jag väljer "desktop edition" vad får jag inte med som jag får från "server edition" och tvärtom? Vad är det jag inte kan göra med den ena å den andra? Skall man använda sig av båda versionerna?
eller kan jag köra desktop edition och själv addera det jag behöver från server edition.
Ovh vad är kubuntu å xubuntu?? jag läste i en bok för inte så länge sen att det som var bra med linux var att man inte behövde välja mellan så många olika versioner som på windows. jag tycker det verkar som att det finns bra många fler versioner av det här än windows.
Och svaret är JA. jag har läst om kubu., xubu å allt va de heter men det är bara som reklamblad. Sidorna säger inte så speciellt mycket. det jag fattar är att xubuntu är resurssnålare än de andra men vad innebär det för mig mot de andra versionerna???

Trevligt om nån svarar eller länkar till någon sida som utförligt beskriver detta för mig.

???
Senast redigerad av 1 mumbuntu, redigerad totalt 10 gånger.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Desktop- eller server Edition?

Inlägg av Sid »

Du ska ha desktop-versionen. Alla server-program finns tillgängliga där också för enkel installation. I server-versionen får du ingen desktop alls.

Skillnaden mellan Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu är att de använder olika skrivbordsmiljöer från start. Du kan installera alla skrivbordsmiljöer senare vilken du än väljer.

Ubuntu använder GNOME
Kubuntu använder KDE
Xubuntu använder XFCE

Mitt råd är att du testar alla och känner efter vilken du gillar bäst.

Om du installerar Ubuntu kan du enkelt installera kubuntu-desktop och xubuntu-desktop för att testa de andra två.
mumbuntu

Re: Desktop- eller server Edition?

Inlägg av mumbuntu »

Tack för svar... då kör jag... skall bli kul... (å jädrigt skönt att kanske få slippa det där %#"&#% Windows)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"