Tråd- och trådlös uppkopplingsproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mana
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Tråd- och trådlös uppkopplingsproblem

Inlägg av mana »

Jag kör med Intrepid har tidigare fått hjälp från forumets medlemmar att lösa problemet med att installera min D-link usb adapter DWA-140. Vilket funkar, kanske inte riktigt som jag skulle önska, jag har ju comhem 50/10 och med stickan får jag ca 10/10 så det är lite lågt tycker jag nog. När jag kör lsusb får jag följande:

mathias@Ubuntu:~$ lsusb
Bus 002 Device 002: ID 07d1:3c09 D-Link System DWA-140 802.11n Adapter [ralink rt2870]
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 046d:c501 Logitech, Inc. Cordless Mouse Receiver
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
mathias@Ubuntu:~$

så den verkar ju vara rätt drivare vad jag kan se. Eller? Några ideér om hur jag kan få upp hastigheten?

Nästa fråga är att när jag först installerade Intrepid så körde jag med tråd till routern via eth0, fick hjälp av er att installera usb adaptern och sedan startade jag om. Det som då händer är att jag inte kan få igån den trådbundna kopplingen igen. Jag har testat att gå via nätverksintällningar och aktivera Kabelanslutning (eth0) men den är bara utgråad och när jag aktiverar den så går den tillbaka till att bli grå igen efter omstart.

Min fil /etc/network/interfaces säger

auto ra0
iface ra0 inet dhcp
wireless-key ********
wireless-essid MaNa

auto ra0

iface eth0 inet static
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1

auto eth0

iface wlan1 inet static
address 192.168.0.101
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
wireless-key ********
wireless-essid MaNa

auto wlan1

Det är något som inte stämmer riktigt.

Har någon en idé vart jag skall börja för att lösa problemet?

EDIT!

Jag testade att ta bort allt ifrån interfaces och sedan starta om om nu funkar det med den trådbundna (eth0) och trådlösa (wlan1) dock så är den trådlösa bara g 54 Mb/s. När jag hade den installerad från början hette den (ra0) och hade en hastighet på runt 45 Mb/s.

Det jag dock inte fattar nu är vad gör interfaces-filen? Den är ju tom nu och det funka ändå?
GuruX
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Tråd- och trådlös uppkopplingsproblem

Inlägg av GuruX »

mana skrev:Jag kör med Intrepid har tidigare fått hjälp från forumets medlemmar att lösa problemet med att installera min D-link usb adapter DWA-140. Vilket funkar, kanske inte riktigt som jag skulle önska, jag har ju comhem 50/10 och med stickan får jag ca 10/10 så det är lite lågt tycker jag nog. När jag kör lsusb får jag följande:

mathias@Ubuntu:~$ lsusb
Bus 002 Device 002: ID 07d1:3c09 D-Link System DWA-140 802.11n Adapter [ralink rt2870]
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 046d:c501 Logitech, Inc. Cordless Mouse Receiver
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
mathias@Ubuntu:~$

så den verkar ju vara rätt drivare vad jag kan se. Eller? Några ideér om hur jag kan få upp hastigheten?

Nästa fråga är att när jag först installerade Intrepid så körde jag med tråd till routern via eth0, fick hjälp av er att installera usb adaptern och sedan startade jag om. Det som då händer är att jag inte kan få igån den trådbundna kopplingen igen. Jag har testat att gå via nätverksintällningar och aktivera Kabelanslutning (eth0) men den är bara utgråad och när jag aktiverar den så går den tillbaka till att bli grå igen efter omstart.

Min fil /etc/network/interfaces säger

auto ra0
iface ra0 inet dhcp
wireless-key ********
wireless-essid MaNa

auto ra0

iface eth0 inet static
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1

auto eth0

iface wlan1 inet static
address 192.168.0.101
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
wireless-key ********
wireless-essid MaNa

auto wlan1

Det är något som inte stämmer riktigt.

Har någon en idé vart jag skall börja för att lösa problemet?

EDIT!

Jag testade att ta bort allt ifrån interfaces och sedan starta om om nu funkar det med den trådbundna (eth0) och trådlösa (wlan1) dock så är den trådlösa bara g 54 Mb/s. När jag hade den installerad från början hette den (ra0) och hade en hastighet på runt 45 Mb/s.

Det jag dock inte fattar nu är vad gör interfaces-filen? Den är ju tom nu och det funka ändå?
Vad har du för standard på din trådlösa nätverksanslutning? Är den tillräckligt snabb för att matcha dina 50/100?

Enheten ra0 indikerar helt enkelt att du använder en trådlös adapter med et Ralink-chip i. Varför du har fått en wlan1 kan jag inte riktigt svara på.

Att knepa och knåpa i interfacesfilerna kan vara lite överflödigt ibland. Om du tittar under System - Inställningar så har du ett fint verktyg där för att konfigurera nätverk.

Jag har inte svar på alla dina frågor, men det hjälper kanske en bit på vägen.
mana

Inlägg av mana »

Jag har en DIR-635 router samt DWA-140 usb adapter, köpte ett paket http://www.webhallen.com/prod.php?id=74574. Den klarar av mina 50/10 med tråd. När jag högerklickar på nätverksstyrkan och tar anslutningsinformation så står det Drivrutin: ndiswrapper, Hastighet: 54 Mb/s. När jag hade en uppkoppling med ra0 så stod det om jag inte minns fel 270 Mb/s?

Hur får jag reda på vilken drivrutin som används?
GuruX

Inlägg av GuruX »

Okej, men då tror jag att vi är hastighetsproblemen på spåren.
Ditt nätverkskort använder sig av ndiswrapper för att ladda drivrutiner. Det är ett litet program som gör det möjligt att använda windowsdrivrutiner i linux för t.ex. nätverkskort. Mera här http://en.wikipedia.org/wiki/Ndiswrapper.

Men eftersom att det verkar finnas en "riktig" linuxdrivrutin för ditt kort, som dessutom funkar bättre så vill vi använda den. Googla fram vilken drivrutin som ska användas för ditt kort eller chip. Första raden i din lsusb-output berättar både namn och chip. Det är iofs inte helt otroligt att du redan har den eftersom att du använt den innan, men det är aldrig dåligt att dubbelkolla.

Under system - administration - hårdvara ser du vilka drivrutiner ndiswrapper använder, här kan du även inaktivera dessa.

Sedan _tror_ jag att det är så enkelt att du plockar bort auto wlan1 (namnet på kortet med ndiswrapper, ra0 är namnet på kortet när du använder linuxvarianten av ralinkdrivaren) ur interfaces.conf. Gillar du inte att mecka med textfiler så borde du hitta samma grejer under system - inställningar - nätverk. Jag själv föredrar en GUI.

Att mecka med drivrutiner är inte min starkaste sida i ubuntu, men jag tror att det ska bli rätt såhär.
mana

Inlägg av mana »

..plockar bort auto wlan1 (namnet på kortet med ndiswrapper, ra0 är namnet på kortet när du använder linuxvarianten av ralinkdrivaren) ur interfaces.conf.
Hur plockar jag bort wlan1? Interfaces.conf är tom. Det står inget där.
GuruX

Inlägg av GuruX »

Prova med nätverksverktyget under system - inställningar. Testa också att inaktivera drivrutinen i ndiswrapper som jag beskrev ovan.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"