Att anordna en lokal sammankomst IRL

Information och planering
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Att anordna en lokal sammankomst IRL

Inlägg av CryingFreeman »

Som kanske några av er vet släpps nästa version av Ubuntu, kodnamn Jaunty Jackalope, den 23 april.

Det som brukar föregå de här släppen av nya versioner av Ubuntu är diskussioner om var det ska ske
releasefester, om det finns några intresserade som vill träffas och var, vilken tid och på vilket sätt?

Inte sällan ser man också trådar som den här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=64&t=11635 (Östgötar?)
där man letar efter geografiskt nära människor att ta en öl eller ett glas vatten med och
snacka Linux och Ubuntu.

Inte sällan ser man också att det i händelse av svar på förfrågan om eventuell geografisk närhet inte händer
något mer. Man konstaterar att jo, visst bor vi nära varandra, men ingen gör något konkret för att skapa
ett tillfälle. Det är ingens fel, men det är ganska enkelt att ändra på det. :)

Handlingsplan

Ett tips på en konkret handlingsplan, om inte tidigare än den 23 april så åtminstone då:

1. Gå in på http://fosskalendern.se och se om det händer något i din närmsta stad. Bor du på
landsbygden, låt aktionsradien vara åtminstone 3-4 mil.

2. Finns det något evenemang, anmäl dig till det genom att redigera (i högermenyn) och säg
att du ska komma. I annat fall, skapa ett eget evenemang.
Ha gärna ett brett anslag. Om träffen går ut på att diskutera moduler i Apache kommer det inte så
många, skriver du "Ubuntu" kommer det fler och skriver du "Linux" eller "Öppen källkod" dyker det
förmodligen upp ännu några till.

3. Välj ett datum, gärna några veckor framåt så folk hinner att uppfatta att det äger rum över
huvud taget.

4. Välj en ort/stad, dit så många potentiella människor som möjligt kan ta sig. Orten/staden
får gärna ha mer än 10-15 000 invånare, för att oka chansen för bra uppslutning, men det är inget krav.

5. Välj en plats, det kan vara ett café, en samlingslokal eller annat. För att få minsta möjliga
ansträngning, välj ett café och låt folk slå sig ner i mån av plats. Det gjorde jag. ;)

6. Beskriv platsen så bra du kan, gärna med adress, latitud och longitud, så att det kan visas
på kartan på sajten. Detta underlättar för folk som ska hitta dit.

7. Känn dig nöjd med dig själv att du har skapat ett tillfälle för andra att kunna umgås på ett
otvunget sätt och prata Ubuntu, Linux och Öppen källkod.

8. Skapa en eller flera uppföljande träff(ar) med jämnt intervall. Kanske varannan måndag
kl 18.30 passar dig bra. Eller första onsdagen i månaden klockan 20.00? Detta underlättar för
människor som ska komma. Om de inte kan just den här gången, kanske de kan dyka upp nästa
gång, eller gången efter det. Genom att ha regelbundna träffar vet alla vad det är som gäller,
utan att behöva dubbelkolla med kalendrar, e-postlistor, på IRC eller i forum.

Att arrangera det här tar maximalt 10 minuter i anspråk av din tid. Det värsta som kan hända
är att du får fika ensam en eller två gånger.

Ytterligare om Fosskalendern.se: http://ubuntu-se.org/drupal/node/1313

Lycka till!
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: Att anordna en lokal sammankomst IRL

Här är varför jag tycker det är så viktigt att ordna IRL-träffar.

Jag hoppas att några av er tar till er budskapet och tar de 10 minuter som krävs i anspråk för att skapa ett tillfälle att träffa likasinnade.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kan inte annat än hålla med. Det är både kul och nyttigt att träffa likasinnade -- och inte ett dugg
svårt att arrangera.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Precis. Då är det bara att vänta på att det händer.

Jag har gjort min träff iaf, med gott utfall i antalet anmälningar än så länge: http://fosskalendern.se/events/27

Ska bli kul att se vad det är för människor.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Urban,

Jag måste säga att jag är förvånad över att du som kontaktperson som
talat dig varm om vikten av lokala användargrupper dyker upp i den här
tråden och bemödar dig med att svara, men inte tar tag i saken och
lägger tio minuter på att skapa en egen träff.

Ska jag föreslå plats, tid och datum?

Café Dream
Läge: Västra Sjögatan 17
Info: Centralt beläget vid Stortorget. Fika och mackor, även lunch, sallader, tacobuffé mm. Internetcafé. Ca 100 platser.
Tfn: 0480-42 36 20

Tid: 18.30-20.00
Datum: 3 februari 2009

Säg bara ja, så fixar jag in det i kalendern. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:Urban,

Ska jag föreslå plats, tid och datum?

Café Dream
Läge: Västra Sjögatan 17
Info: Centralt beläget vid Stortorget. Fika och mackor, även lunch, sallader, tacobuffé mm. Internetcafé. Ca 100 platser.
Tfn: 0480-42 36 20

Tid: 18.30-20.00
Datum: 3 februari 2009

Säg bara ja, så fixar jag in det i kalendern. :)

Jotack, det kan synas så, men det är en fördel om man kollar in sitt
jobbschema innan man bokar in saker, så att åtminstone man själv
kan närvara... ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:Urban,

Nu blir jag lite förvånad. :o Det är ju inte kopplat till några speciella personer att ordna träffar, det kan ju alla som är intresserade göra. Det går inte att vänta på att folk med uppdrag inom LoCot ska fixa allt, man måste fixa själv också - vilket CF gjort, bra jobbat, hoppas fler följer efter. Men - som sagt - vänta inte på att någon annan ska fixa, framför allt inte sådana som redan sitter med andra uppgifter, dom har förmodligen häcken full ändå. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

vulfgar skrev: Nu blir jag lite förvånad. :o Det är ju inte kopplat till några speciella personer att ordna träffar, det kan ju alla som är intresserade göra. Det går inte att vänta på att folk med uppdrag inom LoCot ska fixa allt, man måste fixa själv också - vilket CF gjort, bra jobbat, hoppas fler följer efter. Men - som sagt - vänta inte på att någon annan ska fixa, framför allt inte sådana som redan sitter med andra uppgifter, dom har förmodligen häcken full ändå. ;)
Det är inte alla som har pratat storordat om att starta lokala grupper. :) Men om inte Urban vill starta en träff i Kalmat, be Tann att han gör det som förra gången, eller Apathy, Lao Tzu, webaake eller Calmeida. Vem som helst ifrån Intrepid-festartråden för Kalmar.

Jag väntar inte på att personer med uppdrag som ska ta tag i saker och ting. Jag vill att NÅGON, vem som helst faktiskt, sätter igång och bokar in datum i kalendern, så att de som inte vågar starta egna träffar har någonstans att gå. Vi kan göra det enkelt för oss genom att jag skapar upp alla lokala träffar också, det är inte mig emot, men problemet då är att jag inte har kunskap om vilka caféer som är bra och vem som ska tjäna som sammankallande kraft och vilka datum som passar den personen.

Jag har provat att ha träffar där ingen känner (igen) varandra och utan några kännetecken eller riktmärken att gå efter. Inte alla har lust att ställa sig i en fullsmockad cafeteria och ropa "CryingFreeeman, var är du?!" och det är lika få som skulle svara på ett sånt rop. Snarare skulle denne någon snabbt som ögat försöka gräva en grop och obemärkt slinka ur synfältet för alla icke-nördar som satt runt ikring och nyfiket kollade efter vem det var som tagit namnet efter en halvkass 90-talsfilm och vågade kalla sig det publikt. Att ha något kännetecken är därför av essens. Det är heller inget jag kan bistå med, eftersom jag inte vet vad för material som finns att tillgå. Jag kan ju inte kräva att alla sammankallande ska ha en Linux-tisha på sig för att jag har skrivit det i möteskallesen, till exempel.

Jag tycker däremot att det ankommer på oss som har varit med ett tag i forumet att ta första steget på våra hemorter, oavsett om vi har uppdrag eller inte. Att samordna en träff tar i princip ingen tid alls, mig tog det 5-10 minuter, sen gjorde de som vill komma resten. Sen tar det förstås tid att ta sig till och från platsen, samt "förlorad" kvällstid för själva sammankomsten. Kan man inte undvara en timme eller två till att träffa några fellow-nerds ska man förstås inte anordna ett möte.

Däremot; att få alla andra att försöka ta tio minuter av sin tid i anspråk till att ordna ett lokalt möte, verkar vara en heltidstjänst. ;)

Jag tror de allra flesta tror att det är behäftat med så mycket ansvar och så mycket planering, när det egentligen bara är att bestämma en tid, plats och dag och köra på. Gör det inte svårare än det är. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bra, jag tolkade ditt inlägg till Urban som om det vore hans uppgift att fixa en träff i Kalmar, men då var det ett missförstånd. Skönt! :)
Däremot; att få alla andra att försöka ta tio minuter av sin tid i anspråk till att ordna ett lokalt möte, verkar vara en heltidstjänst. ;)
Där slog du huvet på spiken, tror jag. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

vulfgar skrev:Bra, jag tolkade ditt inlägg till Urban som om det vore hans uppgift att fixa en träff i Kalmar.
Jag tycker inte att det är hans uppgift, men jag tycker att det är hans (med flera) ansvar. Som sagt, vi som har varit med ett tag har mer ansvar att starta lokala sammankomster än de som verkligen behöver dem för att komma igång. ;)

Jag tycker inte att man ska förvänta sig att en nybakad Ubuntuanvändare som knappt känner till FOSS-världen ska skapa en träff så att h*n får sin välbehövliga knuff in i kunskap och fortbildning. Det är vårt, vi som varit med i några år, ansvar att göra sånt. :)

Det är min uppfattning och den står jag för. Det är därför jag blir lite uppeldad. :D
Skriv svar

Återgå till "Lokala användargrupper | Möten | LoCo träffar"