Hej!
Jag har installerat windows och därefter ubuntu och har på så sätt fått en dualboot.
Jag använder ubuntu(SDA2) flitigt men måste ibland starta windows av pga program. Jag vill nu installera en ny windows på min partition (SDA1).
Går det göra detta utan att dualbooten ryker???
//Nike
windows
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: windows
Grub kommer att försvinna, dvs menyn där man vid uppstart kan välja mellan ubuntu och windows, eftersom windows skriver över bootsektorn (mbr) med sin egen bootloader som inte tar hänsysn till andra operativsystem än windows.
Grub återinstallerar man genom att boota med LiveCD, öppna en terminal och skriva
Det andra kommandot kommer att ge ett resultat i stil med (hd0,1), detta använder man i nästa kodstycke
Läs mer på https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Om det inte är spel som körs i windows, utan andra program som inte kräver 3D-grafik, så vill jag tipsa om Virtualbox. Det finns i lägg till/ta bort i Ubuntu. I Virtualbox skapar man en virtuell dator där man kan installera windows. Sen så kör man windows i ett fönster i ubuntu.
Grub återinstallerar man genom att boota med LiveCD, öppna en terminal och skriva
Kod: Markera allt
sudo grub
find /boot/grub/stage1
Kod: Markera allt
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
Om det inte är spel som körs i windows, utan andra program som inte kräver 3D-grafik, så vill jag tipsa om Virtualbox. Det finns i lägg till/ta bort i Ubuntu. I Virtualbox skapar man en virtuell dator där man kan installera windows. Sen så kör man windows i ett fönster i ubuntu.