Motsvarighet till dropbox?

Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Motsvarighet till dropbox?

Inlägg av walle »

Jag har under en längre tid försökt att hitta en lösning för att synca mina datorer och min server. Bland annat har jag kikat på SVN som verkade vara lovande, men det verkar vara för omfattande lösning när man bara vill synca mellan två datorer. Efter lite googlande så hittade jag Dropbox som verkar vara en fullträff på vad jag har letat efter. Det som hindrar mig från att använda det är det faktum att delvis det begränsades utrymmet (om man inte betalar) och dels att filerna sparas på deras servrar. Man vet ju exempelvis inte hur säkert deras system är, speciellt som att den är i beta. Det optimala skulle vara om man kunde använda sin egna server istället.

Finns det motsvarade program/lösning till Dropbox? Jag har inget behov av någon "sharing"-funktion, men funktioner för backup och att gå tillbaka av äldre versioner av filer är en klar bonus.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Motsvarighet till dropbox?

Inlägg av eyerouge »

Tror deras säkerhet är okej, så okej nu något blir på den fronten på nätet hos ett gäng man själv inte har insyn över. (Å andra sidan är få av oss säkerhetsexperter och vi hade antagligen riggat upp ett sämre system än de som jobbar på dropbox har åstadkommit).

Strunta i att de är i "beta" - tjänsten har funnits hur länge som helst, det som är i beta är antagligen att de kör med klienter på datorerna, vilket nog är det enda nya hos dem egentligen. Förstår att du inte vill lita på någon annan när det kommer till känslig info, men å andra sidan kan man kanske fråga hur många och hur känsliga filer du kan tänkas ha? Kanske bara räcker med lösenord o.s.v på de känsligaste?
Bild
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Jovisst, jag tror nog att Dropbox har mycket högre säkerhet än många som väljer sätta upp en burk hemma. Men detta behövs oftast inte eftersom att en privat server hemma är oftast bara känd av fåtal personer. Vad är bättre skydd än en totalt okänd server?

Jag kör för tillfället Dropbox i mindre skala för en del av mina filer, men de övriga är mer känsliga och vill hellre lägga dessa på en server som jag har själv koll på. Även om de filer som jag har nu upplagd på Dropbox är grundläggande jag behöver för att arbeta så behöver jag övriga filer för att kunna arbeta obehindrad.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Jag har inget behov av någon "sharing"-funktion, men funktioner för backup och att gå tillbaka av äldre versioner av filer är en klar bonus.
Kolla på lsyncd - http://code.google.com/p/lsyncd/. Tyvärr finns det inte i paketförråden än.
Jag är osäker på hurvida du kan återställa tidigare versioner med lsyncd, men du kan ju köra rsync via cron på servern, och göra inkrementala backuper typ så här;

Kod: Markera allt

rm -rf backup.3
mv backup.2 backup.3
mv backup.1 backup.2
cp -al backup.0 backup.1
rsync -a --delete source_directory/  backup.0/
Källa (om du vill titta lite mer på just det); http://mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

palle-kuling skrev:
Jag har inget behov av någon "sharing"-funktion, men funktioner för backup och att gå tillbaka av äldre versioner av filer är en klar bonus.
Kolla på lsyncd - <a style="background-color: rgb(255, 249, 171);" class="linkification-ext" href="http://code.google.com/p/lsyncd/" title="Linkification: http://code.google.com/p/lsyncd/">http: ... lsyncd/</a>. Tyvärr finns det inte i paketförråden än.
Jag är osäker på hurvida du kan återställa tidigare versioner med lsyncd, men du kan ju köra rsync via cron på servern, och göra inkrementala backuper typ så här;

rm -rf backup.3
mv backup.2 backup.3
mv backup.1 backup.2
cp -al backup.0 backup.1
rsync -a --delete source_directory/  backup.0/
Källa (om du vill titta lite mer på just det); <a style="background-color: rgb(255, 249, 171);" class="linkification-ext" href="http://mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/" title="Linkification: http://mikerubel.org/computers/rsync_sn ... pshots/</a>
Efter en snabb titt verkar det som att detta är precis det som jag söker efter, tack för tipset! Innan jag tar något i förskott så vill jag bara testa och se om det fungerar som jag vill. Enda nackdelen som jag ser med det just nu är att den har så onödigt krångligt namn. :P

Angående om backup så kör jag redan en lösning för att ta säkerhetskopia för min databas (och med lite ändringar skulle det också kunna användas för att ta backup på filer, eller?):

#!/bin/sh

### Inställningar #################################

### Databaser ###

# Databaser som ska tas backup på
DATABASES=databas_1\ databas_2

### Filhantering ###

# Full sökväg till backup-mapp
FULLPATH=/home/to/mysql_backup/

# Filets namn och format
FILENAME="mysql_13_"`date +%F_%T`".gz"

### Uppkoppling ###

# Adress till serven
HOST=localhost

# Användarnman
USER=me

# Lösenord
PASS=XXXXXXXXX

###################################################

### Utför komando
mysqldump --host=$HOST --user=$USER --password=$PASS --databases $DATABASES --opt --add-drop-table -Q | gzip > $FULLPATH/$FILENAME

# Raderar alla filer som är äldre än 14 dagar
find $FULLPATH -atime +14 -exec rm -f {} \;
Detta plus corn-job samt en sync för att sicka vidare på en annan server så har man ett helt okej system för backup. ::)
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Bild
Användarvisningsbild
ddaavviidd
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av ddaavviidd »

Är det ok om jag tar upp en relaterad fråga här?

Jag har en katalog på högskolans server som jag kan ha personliga filer på. Jag har lagt in ett bokmärke i Nautilus så att jag enkelt kommer åt den via FTP och kan slänga in filer i den hur lätt som helst. Det är ju jättebra. Men min bredbandsuppkoppling hemma (Telia ADSL i ett hus med gamla telefonledningar) är ganska oförutsägbar. Så jag kan inte lita på att jag kommer åt den katalogen när som helst.

Så en bättre lösning vore om jag kunde synka en lokal mapp på min dator med mappen på högskolans server. Jag kan förstås inte installera rsync eller något annat på skolans datorer. Men om en mapp i Nautilus var inställd på att synka med skolans via FTP på något sätt? Hur gör man det? Borde jag skaffa Conduit eller nåt annat program eller går det att fixa genom Nautilus?
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Det du skulle kunna göra är att ta en av lösningarna ovan och installera på den dator som du har ditt bokmärke på och låter den köra när du har internet. Det den då gör är att den tar ev. förändringar på serven till en katalog på din hemdator. Så att skulle det hända att internet går ner när du arbetar med bokmärket så är det bara går till katalogen istället och fortsätter att jobba där. Eller så gör du helt enkelt så att du enbart arbetar från din lokala katalog och låta programmet se till att skicka ändringar till serven så fort den får kontakt med den igen.

Nu har jag inte hunnit testa någon av lösningarna eftersom att jag har haft fullt upp på annat håll, därav har jag inte satt tråden som löst, men förmodligen finns det inbyggt i någon av lösningarna så att du säger åt den att kontakta skolans FTP-server med de uppgifter du har fått och lägga den i den katalog som du vill att den ska sparas lokalt. Det jag menar är alltså du nog inte behöver göra något shell-script för att kunna uppnå det jag beskrev ovan.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"