Inet addr borta

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
StefanB

Inet addr borta

Inlägg av StefanB »

En polare till mig har fått problem med internetuppkopplingen i Ubuntu 8.10. Då han kör ifconfig visas inte raden med inet addr under eth0, endast inet6 addr. Han har en HWaddr och uppkopplingen funkar med en windowsdator. Hur fixar man det?
Senast redigerad av 2 StefanB, redigerad totalt 18 gång.
StefanB

Re: Inet addr borta

Inlägg av StefanB »

Nu har även inet6 addr försvunnit och i System/Administration/Nätverksverktyg är ethernet-information inte tillgänglig. Nätverkskortets lampa blinkar och det finns en HWaddr tillgänglig.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Använder du DHCP för att sätta IP-adressen? Är du ansluten via en router med NAT?

Prova kommandot sudo dhclient eth0 för att förnya IP-adressen.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Plötsligt fungerar det igen men jag har ingen aning om vad som rättade till det. När han startade om datorn för n:te gången så fungerade allt som det skulle och ifconfig ger ett riktigt resultat. Jag tycker det var synd att inte lösningen presenterades i den här tråden eftersom det är samma ISP, men tyvärr kan inte jag heller säga vad som var fel.

Servanet använder webbinloggning för att kunderna ska kunna surfa. Den IP-adress Servanet tilldelar kanske är knuten till MAC-adressen på den dator som loggar in och om han då loggar in med en Windowsdator så kanske det dröjer innan han kan logga in från en annan dator eftersom han inte använder router. Modemet Servanet installerar hos sina kunder är förberedd för bredband, TV och telefoni. Han startade om det igår och då tändes flera lampor än tidigare på modemet. Därefter loggade han in med sin Windowsdator på Servanets hemsida, loggade ur och startade upp Ubuntudatorn. Det var då inet addr försvann, men innan omstarten av modemet var inet addr 127.0.0.1, det vill säga ingen kontakt med modemet. När han nu kom in och loggade in på Ubuntudatorn på Servanets inloggningssida blev han upplyst om att en annan dator hade tagit den IP-adressen (dvs hans Windowsdator) och fick då frågan om han ville koppla ifrån den vilket han gjorde och därefter kan han surfa.

Han ringde supporten igår men de kunde inte hjälpa honom och att den driftinformation de nu har ute på sin hemsida ("Efter omläggningar som Canal Digital gjorde förra veckan har det förekommit problem med signalerna") inte skulle inverka på internetdriften. Han ringde idag igen och då berättade de att de sedan en vecka tillbaka har haft problem med Windowsvirus som har stulit IP-adresser på deras hemsida. Det kanske kan vara förklaringen till att det svajar. Sådant borde de lägga ut i sin driftinformation.

Som sagt har jag ingen förklaring till svajet. Jag väntar med att markera den här tråden som löst ett par dagar så vi får se om det rullar för honom.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Problemet är inte löst. Han råkar fortfarande ut för att lika ofta få uppkoppling och ibland inte. Han verkar dock ha hittat lösningen genom att helt bryta strömmen till datorn (dra ur kontakten) när han inte använder den. Vad som då händer är att han vid nästa inloggning måste logga in på nytt till Servanet för att kunna fortsätta att surfa.

Alltså händer något med någon konfiguration när han drar ur kontakten, som inte händer när han behåller den i. Vad kan det i så fall vara och går det att i så fall fixa det med något automatiskt skript när han loggar in/ur?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"