Kan inte läsa CD-skivor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
junia82
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan inte läsa CD-skivor

Inlägg av junia82 »

Jag har installerat Ubuntu idag och när jag nu tänkte lägga in en del filer på datorn från mina brända cd-skivor så går det inte. Får följande felmeddelande:
Kunde inte montera 080905_0636
DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det? Vill ha mina filer.

Vanlig ljud-CD funkar.
Bowmore

Re: Kan inte läsa CD-skivor

Inlägg av Bowmore »

Hej och välkommen ;)

Det verkar som att din CD/DVD-läsare har problem med att läsa innehållet på skivan. Den får fram namnet 080905_0636 men inte mycket mer. Om du har dualboot med Windows så prova läsaren och skivan där.
junia82

Inlägg av junia82 »

Har inte dualboot, så jag kan inte prova det. Dock fungerade det utan problem att läsa cd-skivorna innan jag bytte till Ubuntu. Har provat ett flertal cd-skivor brända på olika datorer och ingen har funkat nu trots att jag aldrig haft problem med varken skivorna eller läsaren sen tidigare.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Gäller det vanliga CD-R skivor eller är det CD-RW?
Verkar som det är en del som kör Intrepid har problem att läsa CD-skivor då framför allt CD-RW men däremot fungerar DVD.

Om du har möjlighet så testa att starta upp en LiveCD Hardy (Ubuntu 8.04) och en LiveCD Intrepid (Ubuntu 8.10) och se om det fungerar i nåt av de fallen. Verkar som att det fungerar bättre i Hardy av det jag hunnit läsa. Ska kolla om det finns några buggar rapporterade också, borde ju finnas om felet är vanligt.
junia82

Inlägg av junia82 »

CD-R är det. Kanske var nån CD-RW också, men mest CD-R. Har ingen DVD så jag vet inte om det funkar (eller, jag har ju dvd-filmer, men eftersom ljud-cd funkar så tycker jag att det inte borde vara några problem med dvd-filmer i vilket fall).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har kollat runt lite på Launchpad dit problem rapporteras och fann en del.
Problems with data-cd after upgrading to intrepid
ISO burn on Intrepid with Brasero will not mount
multisession cd (autio + data) not mounted
CD/RW Mount Problems with Intrepid

Det verkar som att den tidigare releasen av Ubuntu (Hardy) fungerade bättre för CD:ar så en möjlighet är att prova med att starta upp en LiveCD med Hardy och testa om det funkar bättre.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"