Installera Eclipce cdt

Här diskuteras programmering och utveckling
tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Installera Eclipce cdt

Inlägg av tops »

Har lite problem med att få igång Eclipse.
Jag har installerat Eclipce via synaptic, markerat edclipce cdt. Installationen gick klart men jag hittar inte programmet. Finns ej i applications och jag har provat attskriva i terminalfönstret. Har jag missat att installera nåt? Om jag vill ha utvecklingsmiljön för c/c++ räcker det att installera eclipce cdtb (som jag gjort eller saknars det komponenter?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera Eclipce cdt

Inlägg av mcNisse »

Jag kan inte rekomendera att installera eclipse via pakethanteraren. Mest för att den drar in en massa saker som jag inte vill ha. Men det är det enklaste sättet att få in eclipse och de pluginner som du vill ha.

Du borde dock hitta eclipse under aplications->development. Den installationen du har gjort borde ha installerat allt du behöver för att utveckla c/c++ i eclipse.

Men efter som du inte hittar startskriptet (/usr/bin/eclipse) testa att installera paketet eclipse igen. Det är det paketet som innehåller startskriptet och desktop filen.
tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av tops »

Har försökt ominstallera men får det ej att funka. Filer verkar ligga i /usr/lib/eclipse/ hittar ingen /usr/bin/eclipse
Borde kanske avinstallera och ladda ner själv. Problemet är att jag inte är hemma på hur och vad man skall installera. Behöver lite vägledning.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

http://www.eclipse.org/downloads/downlo ... gtk.tar.gz

Ladda ner och påcka upp filen ovan
Det finns en startfil för eclipse i katalogen som skapas när du packar upp. Du kan behöva installera java och konfigurera det för att eclipsa ska fungera bra
Efter en eventuell installation av java kan det vara bra att köra det här kommandot för att du ska köra rätt version av java.

Kod: Markera allt

sudo update-alternatives --config java
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"