Säkerhet i Live från USB?[LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Postie

Säkerhet i Live från USB?[LÖST]

Inlägg av Postie »

Jag har behov av att köra ett operativsystem från en USB-pinne, och eftersom jag redan kör Ubuntu som en installation i XP så testade jag att installera 8.10 på en 8GB pinne.
Efter lite strul med uppdateringarna (bugg i Live-installationen) så rullar allt nu på utmärkt och jag skulle vara helt nöjd om det inte vore för säkerheten. ???

Jag har inte kommit på hur jag skall kunna skydda filer (och själva installationen) från obehöriga ifall jag tex tappar stickan? Jag har provat att skapa en ny användare och att ange ett lösenord för root.
Användaren funkar fint, men inte lösenordet för root. Visst är användarens filer hyfsat skyddade, men "Live session user" är likafullt admin utan lösenord och kan lätt gå in och byta lösen på min nyskapade användare.
Jag vill att man inte skall kunna logga in alls utan lösenord, men hur skall det gå till? Tar tacksamt emot alla tips, för i övrigt så funkar det lysande! ;D

//Stephan
Senast redigerad av 1 Postie, redigerad totalt 5 gånger.
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Säkerhet i Live från USB?

Inlägg av hagelnut »

Du kan ju göra en vanlig installation på usb-minnet. Bränn live-cd:n till cd eller om du har ett extra usb-minne så kan du installera från det. Du får välja att installera ubuntu på ditt usb-minne och sedan också se till att boot loadern installeras där.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

För att skydda dina filer måste du kryptera dem. Det finns mig veterligen inget annat sätt.
Postie

Inlägg av Postie »

Ah, OK, tack för svaren!

Jag testar att göra en vanlig installation till stickan. Det borde funka om jag tar ur hårddisken ur datorn under installationen. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Postie skrev:Ah, OK, tack för svaren!

Jag testar att göra en vanlig installation till stickan. Det borde funka om jag tar ur hårddisken ur datorn under installationen. ;)
Fungerar alldeles utmärkt att göra så. Annars räcker med att hålla reda på vilken disk det är och installera på den plus att skriva in MBR på den också. Det senare gör man då i slutet (sist) på installationen där det finns en knapp Avancerat där man styr mot vilket disk man ska skriva in MBR. Men att koppla bort de interna diskarna under installationen är definitivt det säkraste sättet :)
Postie

Inlägg av Postie »

:) :) :) :) :)

Fungerade alldeles utmärkt! Flippade först stickan med en windowsapp som heter Boot-It så att den ser ut som en fast disk i stället för en flyttbar. Jo, det känns säkrast att ta ut den ordinarie HDD:n eftersom detta är min jobb-PC ;)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"