Jag är helt ny här och har ganska nyss intsallerat Ubuntu 8.10 på min dator där jag även har XP kvar än så länge!
Jag är väl inte jättevass på datorer i allmänhet, men jag försöker lära mig mer och mer. Jag gillade datorer på den tiden jag hade en Commodore 64 och då höll jag på lite med programmering och så. Men det var länge sedan och intresset försvann och har inte kommit tillbaka när jag skaffade pc med windows på. Windows känns... lite fel... (Hör jag applåder)

Nåväl! Sen jag började kolla in Ubuntu på nätet så har intresset helt klart ökat. Nu vill jag bli duktig igen! Jag har dock en väldigt lång väg att gå, men jag hoppas det ska lösa sig med att testa och att jag förhoppningsvis får en del hjälp här på forumet som helt klart verkar vara befolkat av trevliga och kunniga mäniskor!
Min första fråga är helt enkelt: När jag startat upp Ubuntu efter installationen så säger den till att det finns en massa uppdateringar och så att hämta. Det låter väl bra, men är det bara att smacka in allt?? Jag har inte en aning om vad allt är för något! På någon tyckte jag det stod att det inte var free software... Då låter det som jag måste välja vad jag vill ha och därmed helst veta vad det är jag installerar! En del är nog nya funktioner också. Hur har ni andra gjort? Man vill väl definitivt ladda ner de uppdateringar som fixar buggar! Men som sagt... Jag vet inte vilka jag ska välja!
Hoppas ni kan hjälpa mig!