ubuntu - windows Löst
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
ubuntu - windows Löst
Har ubuntu 8.10 nu men är trött på alla problem som hela tiden duker upp. Vill installera xp också massor av saker funka ej i ubuntu men jag vill ändå inte släppa ubutu helt hur gör jag för att lägga till xp?????
Senast redigerad av 1 starwolf, redigerad totalt 5 gånger.
Re: ubuntu - windows
Tråkigt att du tycker att ubuntu medför problem jag tycker tvärtom att windows medför problem därför har jag bara ubuntu nu.starwolf skrev:Har ubuntu 8.10 nu men är trött på alla problem som hela tiden duker upp. Vill installera xp också massor av saker funka ej i ubuntu men jag vill ändå inte släppa ubutu helt hur gör jag för att lägga till xp?????
om du vill ha både windows och ubuntu så är det bäst att installera windows först i en egen partion och lämna tillräckligt med utrymme för ubuntu för sen när du installerar ubuntu så väljer du en manuell partion och skapar en rootpartion den ser ut så här / och sen en partion som ska användas som linux-swap och sen brukar jag ha en partion för mina egna filer och den ser ut så här /home. Helt beroende på storleken på din hårddisk så bör bör storleken på windows 10gb, ubuntu rootpartion 10gb och home 15 gb samt swappartionen brukar jag 1,5 gb jag har även en partion som var formaterad som fat 32 och som jag använda både till linux och windows.Varför du ska installera windows först beror på att du sen när du har installerat ubuntu så kan du i ubuntu:s startmeny kan du välja ubuntu eller windows.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Här tror jag du kan läsa om hur du skall göra om du vill installera xp efter ubuntu:
http://sak.idg.se/2.2524/1.175586
/Micke
http://sak.idg.se/2.2524/1.175586
/Micke

- Urban Anjar
- Kontakt:
Bra att du ändå tänker på att behålla Ubuntu, för det blir bättre och bättre och samtidigt
kommer du efterhand att lära dig uppskatta fler och fler aspekter av det. I början är det
emellertid säkert en god idé att köra båda parallellt.
kommer du efterhand att lära dig uppskatta fler och fler aspekter av det. I början är det
emellertid säkert en god idé att köra båda parallellt.
-
jo jag gillar ubuntu smidigt o bra på många sätt. Men så fort man skall lägga till något så funkar det inte.
Mitt trådlösa funkar ej längre.
Mina övervakningskameror funkar inte. program i windows, ZM får jag inte att funka.
Min nätvärkshårddisk funkar inte.
Easygrabber funkar inte heller i Ubuntu.
tv fungerar inte på alla ställen
Detta är några ting som gör att jag har börjat tröttna, dessutom så är jag över 60 år gammal så man är inte så klipsk som Ni unga.
Mina övervakningskameror funkar inte. program i windows, ZM får jag inte att funka.
tv fungerar inte på alla ställen
Detta är några ting som gör att jag har börjat tröttna, dessutom så är jag över 60 år gammal så man är inte så klipsk som Ni unga.
Senast redigerad av 1 starwolf, redigerad totalt 4 gånger.
Jag ser att du har version 8.04 av ubuntu jag tror att mycke av dina problem försvinner om du installera den senaste 8.10, om du inte tycker att det är besvärligt så rekomenderar jag att du gör en helt ny installation.Jag har sett att det trådlösa ska fungera bra i 8.10 det ända som inte vill fungera är webbkameror men jag tror det är på gång att det löser sig.starwolf skrev:jo jag gillar ubuntu smidigt o bra på många sätt. Men så fort man skall lägga till något så funkar det inte.
-
jag har 8.10
Ok men det står 8.04 på dig och då ska det funka med trådlöst skriv in vad har för hårdvara så kan du nog få hjälp.starwolf skrev:jag har 8.10
-
02:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)
08:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)
08:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Om du inte lyckades med Mickes guide så finns det en annan guide på: http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linu ... _first.htm
Det var den jag använde mig av för att installera windows xp för ett par dagar sen, och det fungerade utmärkt!
Säg till om du har frågor, så kan jag försöka hjälpa till.
Det var den jag använde mig av för att installera windows xp för ett par dagar sen, och det fungerade utmärkt!

- farmfield
- Kontakt:
Vad gäller det trådlösa så verkar många maskiner försöka få igång Atheros korten med två (!) drivrutiner samtidigt. Om det är så i din så testa avaktivera den ena och starta sedan om. Om det trådlösa inte fungerar så avaktivera den andra och återaktivera den första och starta om. Fungerar det fortfarande inte så fungerar programmet ndiswrapper utmärkt för att köra windows-drivrutinen till atheroskorten.
Du kan också testa gå in i system->administration->förråd och bocka i att du vill ha försläppta uppdateringar och läsa om förråden. Då skall du få möjlighet att installera kärnan 2.6.27-11 vilken bör lösa problemen med ditt trådlösa. Detta är dock en lite riskablare lösning eftersom systemet i värsta fall kan förlora stabilitet - jag kör själv med dom försläppta uppdateringarna och det är sällan några större problem.
Du kan också testa gå in i system->administration->förråd och bocka i att du vill ha försläppta uppdateringar och läsa om förråden. Då skall du få möjlighet att installera kärnan 2.6.27-11 vilken bör lösa problemen med ditt trådlösa. Detta är dock en lite riskablare lösning eftersom systemet i värsta fall kan förlora stabilitet - jag kör själv med dom försläppta uppdateringarna och det är sällan några större problem.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
har ndiswrapper installerat
har försläpta ikryssat sedan länge.
- farmfield
- Kontakt:
Har du avaktiverat drivrutinerna för kortet i system->administration?starwolf skrev:har ndiswrapper installerat
Och då kör du alltså med kärna 2.6.27-11?
-
svar ja på första frågan
svar ja på andra frågan.
svar ja på andra frågan.
- farmfield
- Kontakt:
Har du testat att avaktivera drivaren i ndiswrapper och sen testa dom drivarna i systemet en och en?
Om ja så kan det vara att nån av modulerna inte laddas - antingen till Atherosdrivaren i systemet och/eller den för ndiswrapper - såklart beroende på vilket man kör då ju... Hos mig var det modulen för ndiswrapper som inte gick igång automagiskt efter installationen utan fick smaska in med manuellt...
Om ja så kan det vara att nån av modulerna inte laddas - antingen till Atherosdrivaren i systemet och/eller den för ndiswrapper - såklart beroende på vilket man kör då ju... Hos mig var det modulen för ndiswrapper som inte gick igång automagiskt efter installationen utan fick smaska in med manuellt...
-
Nu har jag fått igång det trådlösa, får se nu om det håller eller det endast är tillfälligt. Tack till dom som hjälp till.
Hittade detta http://snapshots.madwifi-project.org/ma ... -0.10.5.6/ co installerade. Men tvivlar på att det håller.
Nu återsår det bara de andra problemen.
suck suck
Hittade detta http://snapshots.madwifi-project.org/ma ... -0.10.5.6/ co installerade. Men tvivlar på att det håller.
Nu återsår det bara de andra problemen.
suck suck