Eee PC 900 har ju som bekant inte Atom-processorn, så jag funderar på om den kommer att fungera på min burk.Minimum hardware requirements:
- Processor: Intel Atom processor
Har tidigare kört Ubuntu Eee på min Eee PC 900, och läste någonstans att den bygger på Netbook Remix, och då borde det ju fungera, kan man kanske tycka. Visserligen var Ubuntu Eee olidligt långsam och stannade upp lite då och då för att göra något i bakgrunden, eller vad den nu höll på med… Så jag dumpade skiten och installerade Mandriva Linux Free 2009.0 istället vilken var bättre men inte särskilt bra ändå. Den hänger sig ibland när man gjort Sleep och sedan ska starta igen. När man matat in sitt lösen står det ”Kontrollerar” i ungefär fjorton dagar och förmodligen under resten av evigheten också, även om det oftast funkar. Kommer dock ihåg att Ubuntu Eee var ännu sämre när det gällde Sleep-läget (Fn+F1); man fick ha lite tur för att den skulle gå igång igen.
Så, om Netbook Remix nu ens går att installera på en Eee 900, kan jag ha några förhoppningar om att den ska vara bättre än Ubuntu Eee?