Linux skapades av en finne. I Norge hittar vi utvecklare av QT. Php skapades av en dansk.
Vi i Sverige är alltså omgivna av grannar som leder Open Source-utvecklingen, men vi själva verkar inte vara så intresserade. Eller har jag fel? Som ett exempel kan nämnas att Sverige var den tredje största deltagarnationen efter USA och Canada på Microsofts utvecklarmässa PDC 2008, nyligen i Los Angeles. Det finns alltså gott om Microsoft-utvecklare i Sverige, men var är Open Source-rörelsen?
Jag försöker hitta user groups för Linux, speciellt Ubuntu och framför allt Php-utvecklare, i Stockholm, men det verkar vara dåligt med den saken. Någon som känner till? Finns det andra, som liksom jag, skulle vilja mötas regelbundet i Stockholm? Finns det inresserade företag som kan tänka sig att sponsra t ex genom att ställa upp med lokal (för föreläsningar, sammankomster etc) typ någon timme, 1 gång i månaden? Det skulle alla vinna på. Tipsa gärna...
User group i stockholm?
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: User group i stockholm?
Det har varit en del träffar i Stockholm under rubriken "Ubuntu för stockholmare" som du säkert kan hitta om du letar lite.
Enklast är nog att bara ta ett datum, hitta ett ställe och köra en fika först och främst. Stockholms LUG är på utdöende, men det finns människor som gärna vill ta upp budkavlen, bland annat inom Svenska Linuxföreningen. Men börja med att skapa ett evenemang, det är ganska enkelt och ger dig rätt stor frihet, utan för mycket ansvar.
Lite exempel på evenemang som börjat på det viset kan du hitta på http://fosskalendern.se
Borde inte vara helt svårt att locka människor i stockholm som är intresserade av att träffas och prata Linux.
Enklast är nog att bara ta ett datum, hitta ett ställe och köra en fika först och främst. Stockholms LUG är på utdöende, men det finns människor som gärna vill ta upp budkavlen, bland annat inom Svenska Linuxföreningen. Men börja med att skapa ett evenemang, det är ganska enkelt och ger dig rätt stor frihet, utan för mycket ansvar.

Lite exempel på evenemang som börjat på det viset kan du hitta på http://fosskalendern.se
Borde inte vara helt svårt att locka människor i stockholm som är intresserade av att träffas och prata Linux.