Vilket *buntu lämpar sig bäst för BBLL (bärbar liten laptop)
Vilket *buntu lämpar sig bäst för BBLL (bärbar liten laptop)
Tänker främst på enkelheten att installera rent generellt på dagens kända bbll. Har surfat runt lite och sett att en del använder sig av "remixar"?
BBLL.se - nytt forum för oss med bärbar liten laptop!
Linux, Mac OS X, Windows? alla är välkomna för att tipsa varandra, få råd och support.
www.bbll.se
Linux, Mac OS X, Windows? alla är välkomna för att tipsa varandra, få råd och support.
www.bbll.se
Re: Vilket *buntu lämpar sig bäst för BBLL (bärbar liten laptop)
Kompisen kör vanliga Ubuntu på sin Asus Aspire One. Fungerar utrmäkt med CompizFusion och allt det där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Om min LG X110 passar i BBLL kategorin kan jag meddela att jag kör Ubuntu 8.10 och allt flyter alldeles oförskämt bra. Det enda som va lite pilligt va Wlanet men jag har en tråd på det här med en tokenkel lösning.
jag har en eeepc 701 jag kör 8.10 från en usbsticka. funkar utmärkt
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag är nöjd med Kubuntu på "min" (=jobbets) EEE PC 900 ...
eeebuntu med byte till kde i stället för gnome ...
http://www.eeebuntu.org/
körde
* installation från usbsticka
* soundskriptet för 900-varianten
och diverse små extra tillägg från deras hjälpsidor som iofs strängt taget inte behövdes men som jag ville fixa ändå
gnome är dock snabbare än kde på den här datorn!
ändrat: ser nu att den nyaste versionen av deras remix är baserad på 8.10 och inte längre verkar behöva några fixar alls ...
eeebuntu med byte till kde i stället för gnome ...
http://www.eeebuntu.org/
körde
* installation från usbsticka
* soundskriptet för 900-varianten
och diverse små extra tillägg från deras hjälpsidor som iofs strängt taget inte behövdes men som jag ville fixa ändå

gnome är dock snabbare än kde på den här datorn!
ändrat: ser nu att den nyaste versionen av deras remix är baserad på 8.10 och inte längre verkar behöva några fixar alls ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Samma här, vanliga Ubuntu 8.10 på en Aspire One, funkar fint, dock lite mockel för att få WLAN och lite annat att fungeraHund skrev:Kompisen kör vanliga Ubuntu på sin Asus Aspire One. Fungerar utrmäkt med CompizFusion och allt det där.

vad är det egentligen för skillnad på eeeubuntu och vanliga ubuntu? Jag menar varför ska man köra eeeubuntu om vanliga ubuntu fungerar lika bra på en eee? 

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Slipper kanske att mockla så att rätt moduler läses in, allt funkar out of the box utan att man behöver greja med nåt. Egentligen skulle det kunna finnas anpassade kärnor för alla datorer som inte funkar ootb.whac skrev:vad är det egentligen för skillnad på eeeubuntu och vanliga ubuntu? Jag menar varför ska man köra eeeubuntu om vanliga ubuntu fungerar lika bra på en eee?