Okej, Först vill jag bara säga hej, första, men inte sista gången jag skriver här.
Har kört en del distar av Linux förr och är väll lite bekant med det, och det har alltid funkat mycket bra. Nu har jag dock ett problem:
Installerade 8.10 och partionionerade som följade
HDD 160gb : 120gb XP -> 10gb EXT2 (/) -> 4GB Swap --> 16GB Backup
Installationen funkar men långt ifrån problemfritt, (har tidigare funkat med samma partioner).
Dessa problem har jag:
Firefox är helt odugligt, ingen historik, inget minne etc, och ger en "Alert" sägandes ngt om säkerhet och
tillgång till applikationens katalog.
Openoffice kan inte köra, startar -> Interntfel
Så, rätt trist, vill ju att det ska funka eftersom det förr har varit så smidigt.
Detta har jag provat: Uppdatering av paket, Reparation av paket i Recovery Mode, Ominstallation av Firefoxs alla paket.
Hårdvara:
AMD X2 5000+
2 GB DDR2
HD4850
Några tips? Ska jag formatera aktuella partitionerna (ext2+swap) och ominstallera?
Allvarliga problem vid installation.
Re: Allvarliga problem vid installation.
Hej och välkommen hit!
Det var en trist start du fick. Något som är mycket viktigt för att ge bra hjälp är att veta exakt vilka felmedelanden som dyker upp.
Vet du hur du startar firefox och openoffice från terminalen kan du klistra in resultatet här, eller publicera en skärmbild.
Säg till om det är oklart, lycka till!
Tillägg:
Har du råkat starta firefox som sudo/root först?
Fick du några felmeddelanden under själva installationen?
Det var en trist start du fick. Något som är mycket viktigt för att ge bra hjälp är att veta exakt vilka felmedelanden som dyker upp.
Vet du hur du startar firefox och openoffice från terminalen kan du klistra in resultatet här, eller publicera en skärmbild.
Säg till om det är oklart, lycka till!
Tillägg:
Har du råkat starta firefox som sudo/root först?
Fick du några felmeddelanden under själva installationen?