Jag har precis installerat Ubuntu server med Xubuntu desktop och har lite frågor.
När jag försöker logga in med root går det inte , vad beror det på ?
Jag har ett kryss över nätverksikonen längs upp till höger ,
jag kommer ut på internet . Varför har jag detta kryss ?
Är det några program som jag skall/behöver installera för att köra den som en server ? det kommer att vara 5 datorer som skall komma åt filer på servern.
Jag försökte att dela ut en mapp under srv (som min server heter) men det gick inte . allternativet skapa mapp var grått.
Jag kommer säkert på fler frågor :-)
Ubuntu server
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Ubuntu server
Angående root så kanske den här sidan kan reda ut begreppen lite? https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Att ni inte kan skapa en mapp under srv (/srv ?) skulle kunna bero på att er vanliga användare inte har skrivrättigheter dit?
Gällande serverprogram etc så beror det lite på vad ni specifikt vill åstadkomma. Det ska alltså vara en filserver som delar ut filer till andra dator inom hemmet (eller dylikt)? Kör de andra datorerna *nix och/eller Windows?
Att ni inte kan skapa en mapp under srv (/srv ?) skulle kunna bero på att er vanliga användare inte har skrivrättigheter dit?
Gällande serverprogram etc så beror det lite på vad ni specifikt vill åstadkomma. Det ska alltså vara en filserver som delar ut filer till andra dator inom hemmet (eller dylikt)? Kör de andra datorerna *nix och/eller Windows?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Min engelska är inte så jätte bra så den sidan hjälper mig inte så mycket.andol skrev:Angående root så kanske den här sidan kan reda ut begreppen lite? https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Jag vill kunna dela ut filer i nätverket där det kommer finnas både ubuntu och windows datorer.
Det går inte ändra skrivrättigheterna på mappen srv , hur gör man det ?
Jag har installerat pyNeighborhood och jag hittar dom andra datorerna men jag kan inte komma åt något.
När jag försöker att ansluta från en xp maskin till ubuntu servern kommer det upp en inloggningsruta
men när jag skriver in mitt användarnamn och lösen kommer jag inte vidare (före mitt namn kommer dator namnet på den maskinen jag försöker ansluta med)
Jag vill kunna komma åt utdelade hårddiskar som jag har på en xp maskin.
Om du helt ny kan du försöka köra en ebox server.
Antar att du via deras webbgräns snitt kan göra det du vill göra.
http://ebox-platform.com/
du behöver inte installera alla moduler utan bara de du behöver.
Men du bör nog test lite terminal för att få det att fungera.
Tips (ful tipe för att få rätigheter)
I terminalen skriv
sudo su
Sedan kommer servern fråga efter ditt lösenord.
Efter det kan du skapa mappar där du vill.
Men det kommer bara vara i termialen.
Vill du ha fulla rättigheter i dit grafiska gräns snitt gör du såhär
Öppna terminalen
skriv "sudo su"
ange ditt lösenord
skriv "passwd"
ange nytt lösenord för root
Stäng terminalen och logga ut från datorn.
Sedan ska du kunna logga in med användaren root and det lösenordet du angav till rott användaren.
Detta är inte att rekommendera för din server men det funkar.
// Matte
Antar att du via deras webbgräns snitt kan göra det du vill göra.
http://ebox-platform.com/
du behöver inte installera alla moduler utan bara de du behöver.
Men du bör nog test lite terminal för att få det att fungera.
Tips (ful tipe för att få rätigheter)
I terminalen skriv
sudo su
Sedan kommer servern fråga efter ditt lösenord.
Efter det kan du skapa mappar där du vill.
Men det kommer bara vara i termialen.
Vill du ha fulla rättigheter i dit grafiska gräns snitt gör du såhär
Öppna terminalen
skriv "sudo su"
ange ditt lösenord
skriv "passwd"
ange nytt lösenord för root
Stäng terminalen och logga ut från datorn.
Sedan ska du kunna logga in med användaren root and det lösenordet du angav till rott användaren.
Detta är inte att rekommendera för din server men det funkar.
// Matte