extern hårddisk som ej vill montera
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
extern hårddisk som ej vill montera
Hej, jag har en LaCie extern hårddisk som inte vill montera. Den var ursprungligen NTFS eller annan windows formaterad men jag vill minnas att jag omformaterade den till ext3 därefter.
Den fick för sig att inte montera efter att jag hade avmonterat den efter användning men glömt dra ur usb-sladden och startat om datorn.
När jag kör lsusb får jag fram den på listan nedan:
Bus 008 Device 003: ID 059f:0c41 LaCie, Ltd
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
När jag kör sudo fdisk -l däremot får jag inte den externa hårddisken listad. Listan blir densamma som när jag gör fdisk utan LaCie inkopplad:
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 1094 8787523+ 83 Linux
/dev/sda2 1095 60801 479596477+ 5 Utökad
/dev/sda5 1095 55208 434670673+ 83 Linux
/dev/sda6 55209 60801 44925741 82 Linux växling / Solaris
Det är här det börjar bli invecklat för alla förslag till lösning jag googlat fram utgår ifån att den externa hårdisken blir synlig när man kör fdisk. Men vad ska man göra om den inte blir listad?
Finns det annat sätt att få den monterad?
Den fick för sig att inte montera efter att jag hade avmonterat den efter användning men glömt dra ur usb-sladden och startat om datorn.
När jag kör lsusb får jag fram den på listan nedan:
Bus 008 Device 003: ID 059f:0c41 LaCie, Ltd
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
När jag kör sudo fdisk -l däremot får jag inte den externa hårddisken listad. Listan blir densamma som när jag gör fdisk utan LaCie inkopplad:
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 1094 8787523+ 83 Linux
/dev/sda2 1095 60801 479596477+ 5 Utökad
/dev/sda5 1095 55208 434670673+ 83 Linux
/dev/sda6 55209 60801 44925741 82 Linux växling / Solaris
Det är här det börjar bli invecklat för alla förslag till lösning jag googlat fram utgår ifån att den externa hårdisken blir synlig när man kör fdisk. Men vad ska man göra om den inte blir listad?
Finns det annat sätt att få den monterad?
Re: extern hårddisk som ej vill montera
Det kan fortfarande vara ett strömförsörjningsproblem. Att den syns i lsusb-utskriften kan bero på den strömförsörjning enheten får från datorn via usb. Men jag antar att du kollat det så vi får väl förutsätta att det inte är det problemet.
Du kan också prova med att starta upp en LiveCD och se om den dyker upp där eller beter sig på samma sätt.
Hittade en tråd om (tror jag) ditt problem men ingen lösning men en person som fått LaCie-disken att dyka upp genom att slå ett kommando om och om igen. Tråden är USB Mass Storage problems with Slackware 10.2 - LaCie 500GB drives.
Du kan också prova med att starta upp en LiveCD och se om den dyker upp där eller beter sig på samma sätt.
Hittade en tråd om (tror jag) ditt problem men ingen lösning men en person som fått LaCie-disken att dyka upp genom att slå ett kommando om och om igen. Tråden är USB Mass Storage problems with Slackware 10.2 - LaCie 500GB drives.
-
Tack för tipset men tyvärr funkar det inte för mig. (Har matat in kommandot säkert 100-tal gånger)
Alla andra lösningar som jag hittat går tyvärr ut på att den externa hårddisken syns när man kör fdisk.
Fortsätter leta men det ser inte hoppfullt ut.
Alla andra lösningar som jag hittat går tyvärr ut på att den externa hårddisken syns när man kör fdisk.
Fortsätter leta men det ser inte hoppfullt ut.
Förutsätter att du testat med en livecd också med samma resultat.
Då verkar felet ligga mellan usb controller-enheten och usb-disken.
- prova med att ansluta en annan enhet i samma usb-port, t.ex ett usb-minne. funkar det?
Om inte, så ligger problemet i datorns hårdvara, t.ex controller-enheten.
Om en annan usb-enhet funkar bra så
- byt till en annan usb-sladd, gärna kortare
Funkar det fortfarande inte så är det nog usb-disken som är problemet.
Kolla det genom att ansluta din usb-disk till en annan dator.
Då verkar felet ligga mellan usb controller-enheten och usb-disken.
- prova med att ansluta en annan enhet i samma usb-port, t.ex ett usb-minne. funkar det?
Om inte, så ligger problemet i datorns hårdvara, t.ex controller-enheten.
Om en annan usb-enhet funkar bra så
- byt till en annan usb-sladd, gärna kortare
Funkar det fortfarande inte så är det nog usb-disken som är problemet.
Kolla det genom att ansluta din usb-disk till en annan dator.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tänkte komma med en ganska galen lösning eller förslag eller vad man skall säga. Din USB-Bus pekar på 008 och även en rad med Linux root hub. Hur är BIOS ställd? Är det så att du har mer anslutna USB-prylar nu än förut? Kan det vara så att din IRQ inte fungerar korrekt med bus 008. Testa att stänga den i BIOS isf.
Jag hade för något år sedan problem med en usb dedikerad irq bus port och fick stänga den bussen för att bli av med problem. OBS du gör detta på egen risk men hoppas att jag inte snurrat bort mig nu, klockan börjar bli lite sent.
Förresten drivs disken bara via USB (alltså ström och data)? Isf kan du kika i BIOS och se att den ger ut rätt ström så det inte är så att den inte orkar driva disken pga moderkortsproblem.
Jag hade för något år sedan problem med en usb dedikerad irq bus port och fick stänga den bussen för att bli av med problem. OBS du gör detta på egen risk men hoppas att jag inte snurrat bort mig nu, klockan börjar bli lite sent.
Förresten drivs disken bara via USB (alltså ström och data)? Isf kan du kika i BIOS och se att den ger ut rätt ström så det inte är så att den inte orkar driva disken pga moderkortsproblem.
-
Vi kan nu helt utesluta eventuella problem med strömtillförsel eller strulande usb-portar.
Den externa hårddisken har alltid fungerat utan extra strömkälla. Den har fått all energi den behöver genom usb-kabeln. Jag kopplade för säkerhets skull ändå in en medföljande strömkabel (kommer med hårddisken i fall det skulle behövas) men ingen skillnad.
Jag har testat usb-portarna genom att koppla andra usb-apparater, Usb-stickor. Alla fungerar utmärkt. Detta gör att vi kan utesluta usb-port-problem också.
Då är jag tillbaka till problemet att den externa hårdisken inte listas när jag kör fdisk -l.
Alla lösningar går ut på att hårdisken dyker upp där.
Jag har testat att installera olika diskverktyg program genom lägg till/ta bort såsom mount manager och storage device manger för att se om det som inte listas genom fdisk i terminalen istället kommer fram genom ett grafiskt gränssnitt.
Ingen framgång där heller.
Mitt senaste försök är att installera test disk då jag läste någonstans att detta är ett kraftigare verktyg. Hittade en .tar.bz2-fil som jag inte lyckades installera.
Men fann till min lättnad programet i synaptic.
Men nu lyckas jag inte öppna det. Hittar inte någon ikon att klicka på och när jag testar öppna det grafiska gränssnittet genom promten händer inget. Inte ens ett felmeddelande kommer.
Min ambition var från början att rädda datan på den externa hårddisken. Nu är jag nöjd om den överhuvudtaget går att använda igen.
Snart blir jag desperat nog att testa en av de mest okonventionella råden jag läst om, lägga hårdisken i frysen ett par timmar
?!?
Den externa hårddisken har alltid fungerat utan extra strömkälla. Den har fått all energi den behöver genom usb-kabeln. Jag kopplade för säkerhets skull ändå in en medföljande strömkabel (kommer med hårddisken i fall det skulle behövas) men ingen skillnad.
Jag har testat usb-portarna genom att koppla andra usb-apparater, Usb-stickor. Alla fungerar utmärkt. Detta gör att vi kan utesluta usb-port-problem också.
Då är jag tillbaka till problemet att den externa hårdisken inte listas när jag kör fdisk -l.
Alla lösningar går ut på att hårdisken dyker upp där.
Jag har testat att installera olika diskverktyg program genom lägg till/ta bort såsom mount manager och storage device manger för att se om det som inte listas genom fdisk i terminalen istället kommer fram genom ett grafiskt gränssnitt.
Ingen framgång där heller.
Mitt senaste försök är att installera test disk då jag läste någonstans att detta är ett kraftigare verktyg. Hittade en .tar.bz2-fil som jag inte lyckades installera.
Men fann till min lättnad programet i synaptic.
Men nu lyckas jag inte öppna det. Hittar inte någon ikon att klicka på och när jag testar öppna det grafiska gränssnittet genom promten händer inget. Inte ens ett felmeddelande kommer.
Min ambition var från början att rädda datan på den externa hårddisken. Nu är jag nöjd om den överhuvudtaget går att använda igen.
Snart blir jag desperat nog att testa en av de mest okonventionella råden jag läst om, lägga hårdisken i frysen ett par timmar

Testdisk är ett terminalbaserat verktyg så starta det med
men var försiktig så att du inte sabbar till nåt med verktyget.
Prova också att nå disken från en LiveCD. Har du fler utgåvor, t.ex Hardy så testa från båda. Men jag håller med dig, ett mystiskt problem du har. Disken borde ju dyka upp som t.ex sdc i fdisk även om den inte listar några partitioner på den.
Kod: Markera allt
sudo testdisk
Prova också att nå disken från en LiveCD. Har du fler utgåvor, t.ex Hardy så testa från båda. Men jag håller med dig, ett mystiskt problem du har. Disken borde ju dyka upp som t.ex sdc i fdisk även om den inte listar några partitioner på den.
-
Varken test disk eller liveCD funkade.
Återstår att lägga den i frysen
Återstår att lägga den i frysen

Det är nog det sista alternativet jag skulle välja, dvs då jag konstaterat att hårddisken är kass och vill rädda data som jag inte kommer åt med vanliga räddningsverktyg.interbastian skrev:Återstår att lägga den i frysen
Det jag skulle gjort är att plocka ur hårddisken och koppla den till datorn och se om jag kommer åt den den vägen. Det kan ju vara elektroniken i lådan som strular. Ett bra verktyg är t.ex också en usb-adapter typ USB 2.0 Universal Drive Adapter. Köpte en för många år sen men idag finns ett antal fabrikat. Har haft mycket användning av den och kan inte vara utan den

Annars så återstår att koppla in disken i datorn som en intern disk.
Kom just på att ditt problem mycket väl kan ha att göra med att din usb-disk tar för långt tid på sig att ge sig tillkänna. Och då detekteras den inte vilket resulterar i att den inte dyker upp som enhet (device) under /dev och följdaktligen då inte heller i t.ex fdisk-listningen.
Har dock ingen lösning på det problemet. Möjligen kan man plugga ur och i disken i datorn några gånger och se om den dyker upp.
En annan lösning kanske kan vara att lägga till boot-parametern rootdelay=90 och hoppas att den parametern nu också gäller (propagerats) för usb-enheter.
Du ser hur man lägger till boot-parametrar i guiden
Boot-alternativ, hur man lägger till och vilka som finns
Har dock ingen lösning på det problemet. Möjligen kan man plugga ur och i disken i datorn några gånger och se om den dyker upp.
En annan lösning kanske kan vara att lägga till boot-parametern rootdelay=90 och hoppas att den parametern nu också gäller (propagerats) för usb-enheter.
Du ser hur man lägger till boot-parametrar i guiden
Boot-alternativ, hur man lägger till och vilka som finns
-
Tack ännu en gång för dina råd, Bowmore.
Har en kompis som har råkat ut för något liknande när jag träffar honom igen ska han visa mig hur man plockar sönder disken och räddar datan.
Kanske liknar hans lösning din om att koppla den externa hårddisken som en vanlig intern disk.
I så fall kan jag rädda datan men inte hårddisken, vilket vid det här laget är väldigt bra.
Förresten menar du att en extern hårddisk med bara ett usb-uttag inåti har ett vanligt uttag för ata-diskar?
Eller är det så att man måste använda usb 2-adaptern?
Har en kompis som har råkat ut för något liknande när jag träffar honom igen ska han visa mig hur man plockar sönder disken och räddar datan.
Kanske liknar hans lösning din om att koppla den externa hårddisken som en vanlig intern disk.
I så fall kan jag rädda datan men inte hårddisken, vilket vid det här laget är väldigt bra.
Förresten menar du att en extern hårddisk med bara ett usb-uttag inåti har ett vanligt uttag för ata-diskar?
Hårddisken som sitter i lådan är en vanlig hårddisk, dvs en IDE eller SATA.interbastian skrev:Förresten menar du att en extern hårddisk med bara ett usb-uttag inåti har ett vanligt uttag för ata-diskar?
Jag misstänker att din disk är ok men att den tar för lång tid på sig att svara så därför ignoreras den. Har sett såna fall tidigare så tror att det är värt att testa optionen rootdelay som jag nämnde tidigare men kör isf istället med rootdelay=300. Dyker den inte upp då så är ett alternativ att byta hårddisk i lådan men förstås ingen garanti det heller.
Problemet är att man försöker korta ner timeout-tiden för hårdvaruenheter för att på så sätt snabba upp uppstarten av systemet. Själv har jag noterat det vid övergången från Hardy till Intrepid och det är ju inte bra.
-
Hej, testade rootdelay utan framgång.
Den externa hårddisken går ej att montera på min netbook 701 heller, vilket använder Linux disten Xandros. (Detta gick förr)
Inte heller kan jag montera den i Windows (detta fungerade också förr). Där händer något liknande som i Ubuntu. Systemet detekterar att en extern hårdvara har kopplats in genom en usb-port men jag kan ej komma åt den.
I Ubuntu dyker ikonen för den externa disken upp under Platser och Dator (precis som en fungerande usb inkopplad apparat) men när man dubbelklickar på den dyker felmdelande upp som berättar att den inte går att montera.
I vanliga fall när jag kopplar in en usb-apparat dyker ett pop-up fönster automatiskt upp och man kan bläddra i innehållet. Detta händer inte med min externa LaCie-disk längre.
I och med att ikonen dyker upp under Platser har jag försökt lite ful-tricks som att högerklicka på ikonen och försöka kopiera, kryptera och annat med tanken på att lura datorn att på något sätt låta mig komma åt innehållet men utan framgång.
Den externa hårddisken går ej att montera på min netbook 701 heller, vilket använder Linux disten Xandros. (Detta gick förr)
Inte heller kan jag montera den i Windows (detta fungerade också förr). Där händer något liknande som i Ubuntu. Systemet detekterar att en extern hårdvara har kopplats in genom en usb-port men jag kan ej komma åt den.
I Ubuntu dyker ikonen för den externa disken upp under Platser och Dator (precis som en fungerande usb inkopplad apparat) men när man dubbelklickar på den dyker felmdelande upp som berättar att den inte går att montera.
I vanliga fall när jag kopplar in en usb-apparat dyker ett pop-up fönster automatiskt upp och man kan bläddra i innehållet. Detta händer inte med min externa LaCie-disk längre.
I och med att ikonen dyker upp under Platser har jag försökt lite ful-tricks som att högerklicka på ikonen och försöka kopiera, kryptera och annat med tanken på att lura datorn att på något sätt låta mig komma åt innehållet men utan framgång.
Kanske inte så konstigt om disken är formaterad som ext3.interbastian skrev:Inte heller kan jag montera den i Windows (detta fungerade också förr). Där händer något liknande som i Ubuntu. Systemet detekterar att en extern hårdvara har kopplats in genom en usb-port men jag kan ej komma åt den.
Vad heter den i Dator? Anger namnet där diskens storlek i GB?interbastian skrev:I Ubuntu dyker ikonen för den externa disken upp under Platser och Dator (precis som en fungerande usb inkopplad apparat) men när man dubbelklickar på den dyker felmdelande upp som berättar att den inte går att montera.
Eftersom den dyker upp i Dator så borde den reggats som ett device, dvs /dev/sd..
Du kan ju kolla om disken dyker upp i lshw-listningen.
Kör kommandot
sudo lshw -C disk
Dyker det upp en extradisk när den är ipluggad, isf vad har den för /dev/sd.. ?
Du hittar /dev/sd.. som logical name.
-
När jag kör sudo lshw -C disk utan disken ikopplad får jag fram:
*-cdrom
description: DVD-RAM writer
product: CDDVDW SH-S202J
vendor: TSSTcorp
physical id: 0.0.0
bus info: scsi@6:0.0.0
logical name: /dev/cdrom
logical name: /dev/cdrw
logical name: /dev/dvd
logical name: /dev/dvdrw
logical name: /dev/scd0
logical name: /dev/sr0
version: SB01
capabilities: removable audio cd-r cd-rw dvd dvd-r dvd-ram
configuration: ansiversion=5 status=nodisc
*-disk
description: ATA Disk
product: WDC WD5000AACS-0
vendor: Western Digital
bus info: scsi@0:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: 01.0
serial: WD-WCASU4629382
size: 465GiB (500GB)
capabilities: partitioned partitioned:dos
configuration: ansiversion=5 signature=00088821
När jag kör med externa hårddisken ikopplad får jag fram:
*-cdrom
*-disk
*-disk
description: SCSI Disk
bus info: scsi@13:0.0.0
logical name: /dev/sdb
Alltså måste disken vara /dev/sdb
Ikonen som kommer upp under Platser och Dator heter USB-enhet.
Om jag ska försöka mig på att tvångsmontera den. Hur ska kommandot lyda då?
*-cdrom
*-disk
När jag kör med externa hårddisken ikopplad får jag fram:
*-cdrom
*-disk
*-disk
bus info: scsi@13:0.0.0
Alltså måste disken vara /dev/sdb
Ikonen som kommer upp under Platser och Dator heter USB-enhet.
Om jag ska försöka mig på att tvångsmontera den. Hur ska kommandot lyda då?
Om vi nu förusätter att den ligger på /dev/sdb och har formatet ext3 så prova att montera den med
och se om du kommer åt att läsa på disken.
Men det förutsätter att devicet sdb1 finns under /dev, annars går den överhuvudtaget inte att montera.
sudo mount -t ext /dev/sdb1 /mnt
Men det förutsätter att devicet sdb1 finns under /dev, annars går den överhuvudtaget inte att montera.
-
körde sudo mount -t ext3 /dev/sdb1 /mnt och fick svaret specialenheten /dev/sdb1 finns inte.
(Lade till 3 i ext eftersom jag tror du menade att skriva så Bowmore, annar får jag felmeddelandet: okänd filsystemstyp "ext")
Kan sdb1 finnas någon annanstans och hur hittar jag det?
(Lade till 3 i ext eftersom jag tror du menade att skriva så Bowmore, annar får jag felmeddelandet: okänd filsystemstyp "ext")
Kan sdb1 finnas någon annanstans och hur hittar jag det?
Frågan är om systemet överhuvudtaget kommer åt disken.
Om du först kör
igen och kollar så att disken syns, t.ex som /dev/sdb och sen klistrar in kommandot
Klistra sen in innehållet i filen mbr_data här i tråden om dd-kopieringen lyckas.
Om du först kör
sudo lshw -C disk
sudo dd if=/dev/sdb count=1 | hexdump > ~/Skrivbord/mbr_data
-
När jag körde detta fick jag fram:Bowmore skrev:Frågan är om systemet överhuvudtaget kommer åt disken.
Om du först kör
sudo lshw -C disk
*-disk
bus info: scsi@8:0.0.0
sudo dd if=/dev/sdb count=1 | hexdump > ~/Skrivbord/mbr_data
Efter detta fick jag fram:
0+0 poster in
0+0 poster ut
0 byte (0 B) kopierade, 3,8082e-05 s, 0,0 kB/s
Textfilen på skrivbordet var tyvärr tom, vilket betyder att jag överhuvudtaget inte kan komma åt disken?
Tyvärr är det nog så. Den hittar /dev/sdb men det går inte att läsa på hårddisken så frågan är om disken överhuvudtaget snurrar, om den är trasig eller om den bara inte är kontaktbar. Det enda sättet att kolla det är att plocka ur disken och ansluta den till en dator för att kolla om den är intakt.interbastian skrev:Efter detta fick jag fram:
0+0 poster in
0+0 poster ut
0 byte (0 B) kopierade, 3,8082e-05 s, 0,0 kB/s
Textfilen på skrivbordet var tyvärr tom, vilket betyder att jag överhuvudtaget inte kan komma åt disken?