Backup av DVD-skiva
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Backup av DVD-skiva
Har i wintendo världen använt mig av DVD-decrypter för att göra backup av DVD-skivor, men hittar inget motsvarande inom linuxvärlden...
Jo det finns några som jag testat, men de verkar inte funka i kombination med min dator eller så.. de hänger sig, skärmen blir mörkare och inget händer.
De jag testat är Acid rip, dvd:rip, DVD-ripparen Toggen, k9copy men ingen av dem funkar som sagt...
Och... om man sedan vill krympa dem för att få plats på en "vanlig" DVD-skiva vad ska man använda då?
Jo det finns några som jag testat, men de verkar inte funka i kombination med min dator eller så.. de hänger sig, skärmen blir mörkare och inget händer.
De jag testat är Acid rip, dvd:rip, DVD-ripparen Toggen, k9copy men ingen av dem funkar som sagt...
Och... om man sedan vill krympa dem för att få plats på en "vanlig" DVD-skiva vad ska man använda då?
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Backup av DVD-skiva
Brasero som finns under Program - Ljud och video - Skivbrännaren Brasero brukar jag använda.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
-
DVD-skivan är skyddad vilket gör att det programmet inte fungerarnicefinger skrev:Brasero som finns under Program - Ljud och video - Skivbrännaren Brasero brukar jag använda.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Att programmen hänger sig, kan det bero på om codeks saknas? Isf lägg till medibuntuförrådet https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
Och sedan installera libdvdcss2 libdvdread3 libdvdnav4 (de har du antaligen redan) samt och non-free-codecs
Och sedan installera libdvdcss2 libdvdread3 libdvdnav4 (de har du antaligen redan) samt och non-free-codecs
-
Hmmm stupade direkt när jag försökte få till det med denna...Hund skrev:http://mrbass.org/linux/ubuntu/dvdshrink/
Har ingen mapp som heter /dev/hdd...Shows how to install DVD Shrink 3.2 and DVD Decrypter in Ubuntu Linux.
DVD Decrypter does NOT require SCSI emulation for your DVD burner.
Verify DMA is enabled for your DVD burner
hdparm /dev/hdd
It should say using_dma = 1 (on)
If not sudo /etc/hdparm.conf and append the following:
/dev/hdd {
dma = on
}
Ska inte en sådan finnas, eller kan jag bara fixa en sådan, och hur gör jag då?
- nicefinger
ehnar skrev:DVD-skivan är skyddad vilket gör att det programmet inte fungerarnicefinger skrev:Brasero som finns under Program - Ljud och video - Skivbrännaren Brasero brukar jag använda.
Lite OT men ... Så alla dvd-skivor är inte kopieringsskyddade?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Nope.nicefinger skrev:ehnar skrev:DVD-skivan är skyddad vilket gör att det programmet inte fungerarnicefinger skrev:Brasero som finns under Program - Ljud och video - Skivbrännaren Brasero brukar jag använda.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- nicefinger
*gissar vilt* man måste betala royalty för att få använda kopieringsskyddet.Hund skrev:Nope.nicefinger skrev:ehnar skrev:DVD-skivan är skyddad vilket gör att det programmet inte fungerarnicefinger skrev:Brasero som finns under Program - Ljud och video - Skivbrännaren Brasero brukar jag använda.