Installerade program finns ej?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Installerade program finns ej?
Hej
Installerar program som t,ex DVD Aythor med hjälp av pakethanteraren Synaptic.
Efter att installationen är klar o jag får meddelandet att den har lyckats kan jag inte finna programmet i menyn program?
Vad gör jag för fel?
Tanken vara att redigera videofilmer i formatet avi, mpeg o sedan konvertera det till en videofil, finns det kanske ngt bättre program som är anpassat till detta ?
Nästa fråga.
Jag har förstått att man kan få fram en sk, kontrollpanel vilket jag inte lyckas med, kanske ngn kan informera om hur man fixar detta?
Jag har problem med att mitt uttag till hörlurar på laptopen inte funkar.
Tacksam för svar o hjälp
/Bosse
Efter att installationen är klar o jag får meddelandet att den har lyckats kan jag inte finna programmet i menyn program?
Vad gör jag för fel?
Tanken vara att redigera videofilmer i formatet avi, mpeg o sedan konvertera det till en videofil, finns det kanske ngt bättre program som är anpassat till detta ?
Nästa fråga.
Jag har förstått att man kan få fram en sk, kontrollpanel vilket jag inte lyckas med, kanske ngn kan informera om hur man fixar detta?
Jag har problem med att mitt uttag till hörlurar på laptopen inte funkar.
Tacksam för svar o hjälp
/Bosse
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installerade program finns ej?
Kolla här, http://dvdauthor.sourceforge.net/
DVD author har inget gui. Installera ett som passar dig.
kedenlive kanske är ett alternativ....
Fråga två förstår jag inte...
DVD author har inget gui. Installera ett som passar dig.
kedenlive kanske är ett alternativ....
Fråga två förstår jag inte...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ett lite mer generellt svar på var saker och ting finns är att det kan synaptic berätta för digrollercam skrev:Hej
Vad gör jag för fel?

1. Öppna synaptic igen och sök upp ditt paket (som nu är markerat som installerat dvs rutan är grön)
2. Högerklicka och väl properties/egenskaper
3. Titta under fliken Installed files/Installerade filer
Nu har du en lista på alla filer som ovan paket har installerat i ditt system,
och vill du ha binären (dvs ditt program) så leta bara upp vad som verkar ha hamnat
i en "bin" katalog.
Dessa kan man sedan köra från ett kommando fönster,
och om du vill ha en dessa i någon menu kan man ofta lägga till dessa manuellt (om det inte skedde automatiskt).
Kanske ska ha en fråga per tråd för att det inte ska bli rörigt?rollercam skrev: Nästa fråga.
Mvh Johan
Hej Johan (mfl)
Prövade att öppna Synaptic men när jag sökte efter programmet Swiftweasel så kunde jag inte hitta det? Om jag förstår det rätt så är väl inte programmet installerat då? Hur fixar man till det?
Däremot så följde jag din instruktion när det gällde att ta reda på ett programs filer o var de ligger för att sedan skapa en genväg till det vilket fungerar utmärkt.
Gällande kontrollpanelen så har jag löst detta vilket nu fungerar.
Tacksam för hjälp...
Mvh
Rollercam
Prövade att öppna Synaptic men när jag sökte efter programmet Swiftweasel så kunde jag inte hitta det? Om jag förstår det rätt så är väl inte programmet installerat då? Hur fixar man till det?
Däremot så följde jag din instruktion när det gällde att ta reda på ett programs filer o var de ligger för att sedan skapa en genväg till det vilket fungerar utmärkt.
Gällande kontrollpanelen så har jag löst detta vilket nu fungerar.
Tacksam för hjälp...
Mvh
Rollercam
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du rör vid ett ganska intressant område utan att veta om detrollercam skrev: Prövade att öppna Synaptic men när jag sökte efter programmet Swiftweasel så kunde jag inte hitta det? Om jag förstår det rätt så är väl inte programmet installerat då? Hur fixar man till det?

Jag googlade lite på Swiftweasel för att få reda på vad det var:
http://swiftweasel.tuxfamily.org/about.php
Och jag sökte i synaptic utan att hitta programmet, och det betyder att just Swiftweasel inte finns med i dessa repositories och därför inte går att installera på detta visSwiftweasel is an optimized build of the Mozilla Firefox web browser for Linux.

Detta betyder att du får söka alternativa sätt att installera.
1. Lägga till andra repositorys, så att synaptic kan hitta programmet och installera det.
Om sådan finns hittar du säkert info om detta på programmets hemsida.
2. Kompilera koden själv, tanka hem och följ instruktionerna.
Men lägg märke till att eftersom alternativ sätten ofta inte är helt lyckade i det långa loppet
(de går ofta sönder när du gör en dist upgrade)
så ska man alltid ställa sig frågan om den officiella varianten duger,
i ditt fall är den vanliga firefox bra nog eller måste du ha den extra farten som Swiftweasel ev kan leverera.
Själv hade jag förmodligen stannat med den vanliga firefox.
Mvh Johan
Angående DVD så testa devede! Kanon för att konvertera avi m m till DVD-film. Se upp om din rootpartiion är liten!
devede finns i Synaptic och är ett GUI till bl a DVDauthor.
devede finns i Synaptic och är ett GUI till bl a DVDauthor.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Swiftfox är en optimerad build av Firefox som finns i förråden - för det gör ju inte Swiftweasel - men det är samma sak. Dock gör det väl ingen gigantisk skillnad utan tillägg/plugins i FF som t.ex. Flashblock, Adblock+ m.fl. gör mer för att minsta sidornas laddtider. Jag kör iof Swiftfox själv - finns dock inte i Svensk version.
Vad gäller ditt hörlursuttag så är det nog enklast att leta efter en lösning i ubuntuforums.com där du söker på ditt datornamn - det är ofta småproblem med ljud-ut på bärbara.
Vad gäller ditt hörlursuttag så är det nog enklast att leta efter en lösning i ubuntuforums.com där du söker på ditt datornamn - det är ofta småproblem med ljud-ut på bärbara.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Swiftweasel Vs Firefox Vs Swiftfox
Att köra detta via programhanteraren löste jag på följande vis, det är kanske inte det rätta sättet men det fungerar.
Tankade hem programmet ifrån http://swiftweasel.tuxfamily.org/ o lagrade det i min "home" katalog
Högerklickade på programfliken o valde redigera menyer
Valde där att lägga till ny post o därefter valde jag att lägga till programmet o sedan funkade det.
<<<efter nu har kört Swiftweasel o jämfört mot Firefox o Swiftfox så är det ingen tvekan om att programmet är så mkt snabbare än de andra så att det går inte att blunda för detta. Så länge som detta funkar för mej så kommer jag nog att använda Swiftweasel
Mvh
Rollercam
Att köra detta via programhanteraren löste jag på följande vis, det är kanske inte det rätta sättet men det fungerar.
Tankade hem programmet ifrån http://swiftweasel.tuxfamily.org/ o lagrade det i min "home" katalog
Högerklickade på programfliken o valde redigera menyer
Valde där att lägga till ny post o därefter valde jag att lägga till programmet o sedan funkade det.
<<<efter nu har kört Swiftweasel o jämfört mot Firefox o Swiftfox så är det ingen tvekan om att programmet är så mkt snabbare än de andra så att det går inte att blunda för detta. Så länge som detta funkar för mej så kommer jag nog att använda Swiftweasel
Mvh
Rollercam