Drivrutin till ATI grafikkort

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
krillemek
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Drivrutin till ATI grafikkort

Inlägg av krillemek »

Hej.
Jag kör just nu i felsäkert läge och vet inte vad som ska göras. Vid uppstart meddelas att grafikkort inte kan hittas eller nåt sånt, samt följande:
"cp: kan inte ta status på: /etc/x11/xorg_config. -filen finns ej"

Jag har en gammal HP-laptop med ATI-grafik, (Radeon IGP 320M)
Det finns har jag sett ett Nvidia-gränssnitt tillgängligt under system-administrationsfliken att sparka igång och att fixa inställningar i, men det kan väl inte vara riktigt. eller..?
Finns det inget specifikt till mitt ATI-kort?

Mvh Krister
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Drivrutin till ATI grafikkort

Inlägg av Cadryc »

För ati brukar det vara Catalyst Control Center vad jag vet, undrar hur då fått Nvidia-settings..... Paketet heter fglrx-amdcccle

System → Administration → Pakethanteraren Synaptic leta upp det och högerklicka → Installera → klicka på Verkställ

Eller Program → Tillbehör → Terminal och skrivsudo apt-get install fglrx-amdcccle

Du kan pröva det här också, när datorn startas så står det strax "Loading grub stage..." uppe till vänster, tryck Esc då så får du upp en meny, välj den som det i slutet på raden står (recovery mode). Finns det fler så ta den högst upp.Sen kommer så startar Ubuntu upp, man komemr till en textbaserad meny, välj xfix. Sen ska du förhoppningsvis inte behöva logga in i felsäkert läge.

Är det direkt efter installation det blir såhär, elelr har det fungerat bra tidigare? Isåfall så pröva att inaktivera drivrutinen för grafikkortet i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner starta om datorn och aktivera den sen igen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
krillemek

Inlägg av krillemek »

Hej och tack för hjälpen. Har suttit hela dan med det här.
Har kommit en bit nu i alla fall:

1. Installerade fglrx-amdcccle via synaptic som du tipsade om.
2. Inuti "System-hårdvarudrivutiner" var det tomt, (inga proprietära rutiner), så jag tog bort alla filer med Nvidia på i Synaptict istället, manuellt.
3. Gjorde en ominstallation men med samma resultat
4. Gjorde en ominstallation med Xfix men ingen skillnad.

Fram till igår har körde jag Ubuntu 8.04, fast utan en aning om med vilka drivrutiner. Det funkade bra i alla fall fast jag hade inget program som ATI att justera bildegenskaper med så jag kunde inte lägga till en extraskärm.

Hur får jag igång ATI-programmet efter installationen i Synapticts? Ska det inte finnas med under Program?

Mvh Krister
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har tyvärr svårt att hitta nåt relevant när jag söker på ditt grafikkort. ATI har antaligen inte släppt några dirvrutiner för ditt grafikkort till Linux, men de har en öppen drivrutin som kanske funkar, men isf så borde Ubuntu använda den automatiskt, och då kan kan antagligen justera extraskärmar med System → Inställningar → Skärmupplösning

Det kan även va så att Ubuntu använt Vesa,en sorts universal-drivrutin för grafikkort, tidigare. Jag är osäker på om externa skärmar funkar med Vesa men det vore isf bara att prova med System →Inställningar → Skärmupplösning.

Jag vet inte exakt vart i menyerna Catalyst lägger sig, men pröva att skriva amdcccle eller fglrx-amdcccle i terminalen så kanske det startar. Men om man inte använder ATI:s drivrutin så tror jag inteman kan göra nånting med Catalyst Contro Centre
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

har du aktiverat restictred-förråden?

skriv i terminalen sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
krillemek

Inlägg av krillemek »

Hej igen.
Pust...datorer... :-\

Efter en ytterligare nästan en hel dag framför datorn har jag i alla fall fått "full" skärm, dock inga möjligheter att justera nånting via Catalyst eller annat. Catalyst fick jag i alla fall upp på programmenyn men det gick inte att få igång. (Initieringsfel)
Fattar inte hur det kan funka överhuvudtaget för jag har avinstallerat allt i Envyng. Körde nyss en xfix för andra gången. Denna gången kom jag ur felsäkerhelvetet.
Pratade med en kille på ATI som tipsade mig om den rätta drivrutinen. Det visade sig att grafikkortet hade ett namn till, nämligen Radeon 9100 utöver det jag sökt på - radeon IGP320m. Han lovade dock inte att drivrutinen vi hittade på deras hemsida skulle funka i min dator. Jag laddade ner filen i alla fall ATI-driver-installer-8-28-8.run. Får inte igång den. Verkar vara en binär fil vad det nu innebär. Skulle tro att det är till nån annan Linuxvariant eller?
..och restrictedförråden är aktiverade :)

Nu är jag efter 2 dgr jäkligt trött på datorn och skiter i den ett bra tag, såvida inte någon kommer med en brilliant lösning på det här. Jätte-tack i alla fall för er hjälp. Jag får väl återkomma och spana här på communityn lite senare.
exxus

Inlägg av exxus »

Hitta detta på atis hemsida, kanske kan hjälpa.

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/ ... 2-inst.pdf

Kod: Markera allt

Automatic Driver Installation Option
To install the ATI Proprietary Linux driver using the Automatic option, follow 
these steps:

1 Launch the Terminal Application/Window and navigate to the ATI Propri-
etary Linux driver download.

2 Enter the command sh ./ati-driver-installer-8-10-x86.x86_64.run to launch the 
ATI Proprietary Linux driver installer.

Note: You must be logged in with superuser privileges (as root or with 
sudo access) in order to successfully install the ATI Proprietary Linux 
driver.
// Mattias
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"