Problem med internetuppkopling med telia fiberlan

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med internetuppkopling med telia fiberlan

Inlägg av Christian Holmberg »

Hej har en 0.25mbit internetuppkoppling från telia ( felia borde de byta namn till ). Fiber är det och ingen *DSL uppkoppling. Har beställt fast IP-nummer och fick lite uppgifter ang. vilket IP-nummer jag skulle ange samt nätmask, gateway och DNS-servrar. Har ställt in detta ( se bifogade bilder ) och jag har dubbellkollat, och sedan kollat en gång till att allt siffror stämmer ( detta är av säkerhetssäl bortcencurerade ). Problemen jag har är att det tar mig en tio, femton minuter innan jag kan koppla upp mig på nätet och börja andvända internet. Supportern på telia satt som ett levande frågetäcken när jag sa att jag körde Ubuntu Gnu/Linux och "rekommenderade" mig till att byta till windows.

Någon som vet hur man kan råda bot på detta så att man blir uppkopplad från start? Ganska jobbigt att behöva väta innan man man komma online. Kör Ubuntu 8.10 - Intrepid Ibex.

Edit: Fast än jag kan börja surfa, lysna på webbradio osv så uppe i notifikationsboxen uppe till höger så vill nätverksindikatorn påstå att ingen aktiv uppkoppling hittades. Skumt.

Edit: Blir uppkopplad från start nu, så problemet har automagiskt löst sig själv.
Bilagor
network3.png
network3.png (48.31 KiB) Visad 712 gånger
network2.png
network2.png (36.1 KiB) Visad 712 gånger
network1.png
network1.png (26 KiB) Visad 714 gånger
Senast redigerad av 2 Christian Holmberg, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Problem med internetuppkopling med telia fiberlan

Inlägg av farmfield »

Med rätt inställningar - vilket du förmodligen har eftersom du får uppkoppling alls - skall det bara fungera. Om inte så felanmäl felanmäl felanmäl... Har du mer än 2dgr (eller nåt sånt) med kontinuerliga problem så efterskänker dom månadsavgiften - kolla det finstilta i avtalet...

Dock ligger jag halvt i chock, krampandes i mina egna uppkastningar, över att dom ens kan med att ha så låga hastigheter som 0.25Mbit - jag får ju 0.4Mbit på CDMA - alltså inte HSDPA utan gamla skit-3G-hastigheten - med mobilen (kopplad till burken med långsamma bluetooth) för 90:-/mån från 3 inkl. obegränsad surfning...
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med internetuppkopling med telia fiberlan

Inlägg av Christian Holmberg »

Uppkopplingen är lika gratis som gratis öl ( dock inte som yttrande frihet ), så jag betalar Noll kronor i månaden . Telia har monopol på fiberuppkopplingen i ett år och kravet för detta var att lägsta hastigheten skulle vara gratis det är därför det är 0.25 mbit.

Men när jag skaffar 100/10 mbits uppkoppling så ska jag klaga som bara den om det inte fungerar "out of the box" >:(
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"