Provköra i VirtualBox under Windows?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
thojoh370
Kontakt:

Provköra i VirtualBox under Windows?

Inlägg av thojoh370 »

Hej,
Jag har en viss erfarenhet av "vanliga" skrivbordsversionen av Ubuntu, vilket vissa av er användare med gott minne minns (då det var ett bra tag sedan jag postade i forumet). Nu har jag en dator till övers och tänkte göra den till en hemmaserver med hjälp av Ubuntu Server Edition. Installationen av servern på den virtuella datorn gick bra, och jag har nu tillgång till terminalen.

Mina frågor är som följer:
1. Vad ska jag göra nu för att t.ex. Apache (eller motsvarande) ska starta; eller är det redan igång?
2. Vad behöver jag veta eller göra för att kunna komma åt servern från Windows, om det ens är möjligt?
3. Finns det någon nybörjarguide någonstans som jag kan använda mig av? ::)
Om ni har något att tillägga som kan vara bra för mig att veta så vore även det uppskattat :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Provköra i VirtualBox under Windows?

Inlägg av farmfield »

Att komme åt maskinen är väl inte svårare än att köra SSH in i den och logga in med dina vanliga kontouppgifter, dock har jag noll koll på hur man gör det från Windows. I OS X så kör man ju SSH från systemets egen terminal, skriver in serverns ip och loggar sedan in...

Kollade nu på mitt webhotell och dom rekommenderar programmet 'Putty' för att köra SSH. ;D
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det bästa är att se til att brygga nätverket för att komma åt virtualbox installationen. Kolla dokumentationen för virtualbox.... (sorry, har aldrig använt virtualbox under windows) Dokumentationen är dock bra.

Om du behöver installera en apache server själv beror på vad du valde vid instalationen. Valde de en basinstallation behöver du installera en webserver själv, installera apache2 och det du beöver för att köra den (php, mysql, och ???)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag får be om ursäkt att jag missade att du kör servern virtuellt, jag läste tydligen fel och trodde att du kört Ubuntu virtuellt tidigare men nu hade gjort en full installation på en äldre maskin. Sorry. :-[

En variant är väl att fixa ett eget nätverkskort (och då eget IP) åt den virtuella maskinen och sedan accessa den från Windows <-> router <-> Virtualbox med SSH... Kanske lite väl omständigt dock...

Kan i samma veva fråga hur dom gör på webhotellen när dom kör virtuella maskiner - om nån vet. Kör dom separata nätverkskort i servrarna till dom virtuella maskinerna eller håller man på & bryggar & har sig..?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Här har du en guide. Virtualbox dokumentation är inte lika bra som tidigare...
http://samiux.wordpress.com/2008/07/30/ ... untu-8041/

@farmfield, jag tror att de använder liknande tekniker som ovan. De tilldelar nätverkskorten multipla ipadresser.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

mcNisse skrev:Här har du en guide. Virtualbox dokumentation är inte lika bra som tidigare...
...fast den där guiden hjälper föga eftersom thojoh370 kör Windows som host.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jarulf skrev:
mcNisse skrev:Här har du en guide. Virtualbox dokumentation är inte lika bra som tidigare...
...fast den där guiden hjälper föga eftersom thojoh370 kör Windows som host.
Sant, tänkte mig inte för :P
thojoh370
Kontakt:

Inlägg av thojoh370 »

Tack för era svar. Nu har dock datorn med den virtuella maskinen på pajat (troligtvis pga nätaggregatet). Jag har därför installerat Ubuntu Server på den dator som från början skulle förvandlas till server, och det är nu jag kommer dit farmfield trodde jag kommit; jag har installerat det på en äldre maskin som inte klarar så mycket annat än Windows 98 och Ubuntu Server...

Jag tar dock fortfarande gärna emot tips på hur jag kan gå tillväga för att komma igång med det här! :) Servern är installerad och borde vara redo att användas, men jag vet inte ännu om den är tillgänglig i vårt nätverk eftersom den inte får någon respons när den pingar 192.168.2.1 (routerns IP som jag kommer åt från den dator jag är på nu). Det kan hända att eftersom jag bytte nätverkskort när installationsprogrammets DHCP-konfiguration misslyckades så har mitt trådburna nätverkskort inte lästs in - från början så satt ett trådlöst nätverkskort i datorn som för övrigt är en bärbar dator.

Edit: Enligt min routers inställningar har min server ingen anslutning till den.
thojoh370
Kontakt:

Inlägg av thojoh370 »

På grund av det faktum att mina vänner kan mer om Windows Server 2003, och ingenting om Ubuntu Server och därmed har tjatat på mig att installera Server 2003, så är nu det något jag kommer att försöka med. Svaren ni gett är säkert användbara för andra.. ;D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"