en windows till på multiboot!

Bösen

en windows till på multiboot!

Inlägg av Bösen »

Jag har installerat ubuntu efter win XP så nu har jag multiboot mellan dessa. Problemet är att win har börjat krångla lite och ag vill ha en windowsinstallation till att välja mellan. Hur gör jag detta utan att sabba ubuntu-installationen??
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: en windows till på multiboot!

Inlägg av Cadryc »

Jag börjar lite allmänt, så kan du ställa följfrågor sen.

Om du tar bort din nuvarande windowsinstallation så är det bara att formatera den partitionen när du installerar nya windows, och sen kan du använda LiveCD för att återställa Grub (windows installerar sin egen bootloaders om inte tar med ubuntu)

Om du vill ha ytterligare en windowsinstallation jämte de andra operativsystemen, så kan man minska ner någon utav de befintliga partitionerna och göra plats där man installerar det nya windows. Ska man minska ner en windowspartition är det rekommenderat att defragmentera den först.

Att förminska partitioner kan man göra med LiveCD, System → Administration → Partition Editor. har man flera hårddiskar så väljer man mellan dem i en rullist uppe till höger.

En sak att tänka på är att man kan ha max fyra partitioner på en hårddisk. Men om man gör en av dessa till en utökad partition, så kan man i denna ha ytterligare fyra.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: en windows till på multiboot!

Inlägg av farmfield »

Bösen skrev:Problemet är att win har börjat krångla lite och ag vill ha en windowsinstallation till att välja mellan.
Du har missförstått, när Windows krånglar så skall man ta bort det, inte installera det på ytterligare en partition. ;D

Windows fungerar dessutom ypperligt - eller det gör det ju iof inte, men ändå - i VirtualBox... 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"