Hej
Installerade 32-bitars versionen utav Ubuntu 6.10 för ett par dagar sedan och var mycket nöjd efter installationen över att se att både wine och flash funkade utan de problem jag haft efter att ha testat 64-bitars versionen. Dock blev inte denna lycka lång varig för efter att tag så låste sig hela datorn på gammalt windows manér och jag var tvungen att boota om. Detta är något som nu händer ofta och för mig så verkar det ske i stort sett slumpvis och det börjar bli riktigt irriterande vid detta laget.
Det är inte särskilt mycket till beskrivning jag gett men jag har istort sett inte installerat mer än wine, flash, mplayer och xmms så det finns inte mycket mer än allt som är standard till operativsystemet. Jag kollade i Syslog och upptäckte tre meddelanden som alltid loopar ett antal gånger innan varje låsning så kanske kan dom ge någon ledtråd till vad som är fel. Postar meddelandena när jag loggat in i Ubuntu.
EDIT:
ACPI Error (psargs-0355): [\_TZ_.THRM] Namespace lookup failure, AE_NOT_FOUND
ACPI Error (psparse-0537): Method parse/execution failed [\_GPE._L0A] (Node dffedf90), AE_NOT_FOUND
*sista raden försvann pga något -.- *
Datorn låser sig hela tiden
flyttade tråden till hårdvara
Efter en snabb googling verkar ACPI vara att operativ systemet kan göra vissa inställning i BIOS,
Jag skulle manuellt kolla BIOS inställningar, att det inte är några funktioner som är aktiverade som inte behövs.
När du ersatte 64bitars versionen med 32 - gjorde du en total ominstallation ?
/K
Jag skulle manuellt kolla BIOS inställningar, att det inte är några funktioner som är aktiverade som inte behövs.
När du ersatte 64bitars versionen med 32 - gjorde du en total ominstallation ?
/K
Ja, jag gjorde en total ominstallation när jag bytte. Har iof inte haft problem nu på ett tag, tror jag lyckats stänga av acpi i ubuntu.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Jag skulle titta på om det finns tillgängliga biosupggraderingar på moderkortstillverkarens hemsida.