Hej!
Har under en tid kört en webbserver (Apache2) på min Ubuntu-dator (8.10), funkade fint. Idag bestämde jag mig för att byta ut min gamla server mot en ny färsk rackare. Installerade Ubuntu, flyttade över alla mina filer till den nya samt importerade min sql databas. Allt detta utan problem.
Men när jag ska köra min webbsida så får jag följande "kryptiska felmeddelande":
Warning: Unknown: failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0
Fatal error: Unknown: Failed opening required '/var/www/index.php' (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in Unknown on line 0
Mappen "/usr/share/php" (i den ligger även /pear) finns på min dator men inte mappen "/usr/share/pear". Känns som om ngn sökväg står fel nånstans?
MVH
Micke
Köra webbserver på min Ubuntu-dator, hjälp!
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Köra webbserver på min Ubuntu-dator, hjälp!
Förmodligen, om du inte hittar var det står fel någonstans (i enlighet med felmeddelandet) kan du testa det här:MickeGoesUbuntu skrev:
Mappen "/usr/share/php" (i den ligger även /pear) finns på min dator men inte mappen "/usr/share/pear". Känns som om ngn sökväg står fel nånstans?
MVH
Micke
Kod: Markera allt
cd /usr/share/
sudo ln -s /usr/share/php/pear pear
Då skapar du en symbolisk länk från /usr/share/pear till /usr/share/php/pear.
Men om du fått sånna problem är chansen stor att det är nått allvarligt fel och när du gjort första länken så går det vidare från det felet till nästa... Det är i alla fall min erfarenhet. Det första jag skulle kolla är att du verkligen fått med allt i flytten, sånnt här brukar ha att göra med att du inte fått med allt innehåll i flytten.
/Micke