Minnet tog slut på hårddsiken där ubuntu ligger tog slut och när jag tog bort lite filmer och startade om datorn så kom inte den grafiska networkmanagern fram.
Jag såg inte heller eth1 när jag skrev ifconfig. Var tvungen att köra ifconfig eth1 up. Sen fungerade iwlist scan och iwconfig, men den grafiska är fortfarande borta :S hur får jag tillbaka den? Och hur ansluter jag till ett WEP skyddat nätverk via terminalen? vet att jag använde wpa_supplicant för ett wpa2 nätverk i arch linux, men hur gör man med WEP?
Använder ipw2200
tack på förhand // fghj
networkmanager slutade fungera (gnome)
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: networkmanager slutade fungera (gnome)
Kolla din home så den också inte är full.
Prova att starta nm-applet från en terminal
Sen så kör du "sudo ifconfig eth1 up" och sen "sudo dhclient eth1" (om det är wireless kortet)
Du kan även konfigurera permanent (men ta bort det om nm-applet körs) i /etc/network/interfaces, typ
Vill du starta nätverk i /etc/network/interfaces så gör du det med interfaces tjänsten
Kod: Markera allt
df -h
nm-applet --sm-disable
Du använder "iwconfig key s:XXXXXXXX" (om det är en klartext WEP)men hur gör man med WEP?
Sen så kör du "sudo ifconfig eth1 up" och sen "sudo dhclient eth1" (om det är wireless kortet)
Du kan även konfigurera permanent (men ta bort det om nm-applet körs) i /etc/network/interfaces, typ
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
wireless-key s:XXXXXXXX
sudo invoke-rc.d interfaces start
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!