VPN anslutning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
awein
Kontakt:

VPN anslutning

Inlägg av awein »

Hej

Jag har försökt använda Flashbacks VPN-tjänst men misslyckats. Jag får följande felmeddelande:

"VPN-anslutningen misslyckades.
VPN-anslutningen "Flashback" misslyckades på grund av att tidsgränsen för anslutningsförsöket överstegs"

Med andra ord "time out". Jag använder Ubuntu 8.10. Jag har fått anslutningen att fungera med Windows XP men jag vill inte använda detta.
Jag har försökt konfigurera via Panelprogram för nätverkshantering 0.7.0
Kan NI tippsa mig om vad som kan vara felet.
Anders
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: VPN anslutning

Inlägg av Lars »

Det finns ett antal olika standarder för VPN, ta reda på vad Flashback använder. Stöd för t.ex. PPTP finns i ett paket som heter network-manager-pptp eller liknande.
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Flashback använder pptp, network-manager-pptp är installerat.

Anders
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag lade in inställningarna i nätvekshanteraren, VPN, och det har fungerat klockrent. Jag har dock bara kört det för att testa, ur anonymitetssynpunkt förefaller det ändå meningslöst att använda en tjänst där svensk lagstiftning gör att leverantören måste lämna ut info om vilka som varit uppkopplade vart o.s.v. vid förfrågan... Enda 'säkra' är sett till det är i så fall att utnyttja en dylik tjänst utanför EU...
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Jag fick också det att fungera i Windows XP men i Ubuntu får jag time out. Kan du ge dina inställningar så jag kan se om jag missat något, eventuellt också var jag kan ställa tiden innan time out kommer?

Hls Anders
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Med inställningar menar jag t ex Säkerhet & komprimering.

Jag håller med att det inte är begåvat att använda en server inom Sveriges territorium om man vill vara anonym men jag vill endast testa....

Hls

Anders
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

awein skrev:Med inställningar menar jag t ex Säkerhet & komprimering.
Ser nu att jag tagit bort kontot, min testtid gick ut för ett tag sen... Men hade ingenting spec. inställt vad jag kommer ihåg... Skulle dock in & testa nu men kan inte ens lägga till nåt, har ett hänglås på fliken - vette katten om jag avinstallerat nåt eller vad det är frågan om nu, hehe... ::) ;D
awein skrev:Jag håller med att det inte är begåvat att använda en server inom Sveriges territorium om man vill vara anonym men jag vill endast testa....
Fast när jag läser nedanstående så verkar dom rätt inne på att det skall mycket till innan dom lämnar ut nån info - och sett till t.ex. illegal fildelning (av 'normalgraden) så ger ju inte det fängelse ändå - så då surfar ju fildelarna faktiskt tryggare via t.ex. Relakks än vad jag trodde...
Legal

RELAKKS is a company incorporated in Sweden. The service is basically a Swedish broadband subscription offered over the Internet. This means that the legal framework mainly consists of the The Electronic Communications Act 2003 389. What will this mean if:

· Swedish authorities or,
· Other organization or individuals demands access to information protected by RELAKKS?

RELAKKS Safe Surf enjoys the strongest legal protection possible under Swedish Law because of the service type (pre-paid flat-rate service). This means that RELAKKS do not have to keep an ordinary customer database (to be able handle transactions etc.). This is of importance if forced to hand over information.

If Swedish authorities can prove beyond reasonable doubt that they have a case for demanding subscription information from RELAKKS (they have to be of the opinion that if convicted the user will be imprisoned – fined not enough). .

RELAKKS then have to hand over the subscription information entered by you (but that’s all). RELAKKS do not store any subscribtion information about you except what you entered yourself when signing up for the RELAKKS Safe Surf service.

For Swedish authorities to force RELAKKS to hand over “traffic data” including your RELAKKS IP at a specific point in time, they will have to prove a case with the minimum sentence of two years imprisonment.

Regarding inquires from other parties than Swedish authorities RELAKKS will never hand over any kind of information.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"