Själv lutar jag nog mest åt FreeBSD just nu, eftersom det är den som skiljer sig mest ifrån de andra...

Är det någon som har några jättebra skäl för det ena eller det andra..??
Jag håller nödvändigtvis inte med, men jag kan förstå att du tycker så. Det beror nog mycket på vad man är ute efter. Personligen älskar jag arch innerligt, men en rolling-release distro är helt enkelt inte tillräckligt stabil för mig i längden.Nackdelen må dock vara att du aldrig kommer att boota om till någon annan dist igen.
Fast, tycker du inte att arch är ganska rock solid (om du inte kör med testing)? När jag kört utan testing har jag då aldrig haft något problem med paketen ifråga iallafall.palle-kuling skrev:Jag håller nödvändigtvis inte med, men jag kan förstå att du tycker så. Det beror nog mycket på vad man är ute efter. Personligen älskar jag arch innerligt, men en rolling-release distro är helt enkelt inte tillräckligt stabil för mig i längden.Nackdelen må dock vara att du aldrig kommer att boota om till någon annan dist igen.
Jag tycker dock att alla borde testa själv, och se hur ****** genialisk en distro kan bli
Sen tycker jag att alla borde testa debian, men med tanke på hur snabbt "stable" kan bli inaktuell med ny hårdvara etc finns det ju risk för att det kanske inte passar alla.
Pardus är trevligt, men se till att du orkar med kde (kde3 i detta fallet).
Jodå, det är hög kvalitet på distron. Den är mer solid än dom flesta s.k. "stabila" på distrowatch's top 20.Fast, tycker du inte att arch är ganska rock solid (om du inte kör med testing)? När jag kört utan testing har jag då aldrig haft något problem med paketen ifråga iallafall.
Alatariel har inget skägg..?Dagon^ skrev:Mandriva = Grymt hårdvarustöd
FreeBSD = Om du vill bli Unix-nörd med långt, yvigt Unixskägg
Men mandriva saknar svenska som språk vid installation. Du får fixa det manuellt tillden grad paketen stöder svenska som språk.Mandriva är igentligen som distro bättre än Ubuntu men Ubuntu + support slår som helhet Mandriva + support.
Det var hårda ord, men jag håller generellt sett med. Hårdvarustödet är snäppet bättre.Hårdvarustödet i Mandriva äger ubuntu.
urpmi som inte hade stöd för att lösa beroenden likt apt* vid av-installation förräns "2009", men urpmi är rätt trevligt att arbeta med. Jag gillar inte GUI komponenten dock.Mandriva är annorlunda, det använder rpm isf deb, det är snabbare, har linuxvärldens bästa kontrollpanel.
Kör även ubuntu på en maskin, allt efter behov.Varför ska jag köra Pardus?
Det ska du inte, testa om du vill, ha kul!