GRUB Error 17, kommer inte at Windows
GRUB Error 17, kommer inte at Windows
Jag har dualbootat Windows med Ubuntu 7.10 ett tag och nu har jag bestamt att jag vill gora mig av med Ubuntu helt, av diverse anledningar. Sa jag tomde allt jag hade dar jag installerat Ubuntu och forde over det till Windows och formaterade sedan den disken. Problemet ar att nu nar jag forsoker starta datorn far jag bara upp GRUB error 17 och jag kommer ingenstans. Jag anvander for tillfallet Live CD till Ubuntu, och har fattat att det har att gora med partitionerna som jag bestamde nar jag installerade Ubuntu. Jag kommer alltsa inte at Windows alls och min menu.lst ar tom, sa alla de tips jag googlat mig till forstar jag mig inte pa.
Jag vill alltsa komma at Windows, skippa Ubuntu helt och behover andra mina partitioner, som jag har forstatt det.
Nu ar jag ju tjej. Och teknik ar alltsa inte min grej, aven om jag hade velat att det var sa. Det vore mysigt om nagon kunde visa steg for steg hur jag lattast fixar det hela, som om jag var korkad. Hall mig i handen och visa vagen.
Jag vill alltsa komma at Windows, skippa Ubuntu helt och behover andra mina partitioner, som jag har forstatt det.
Nu ar jag ju tjej. Och teknik ar alltsa inte min grej, aven om jag hade velat att det var sa. Det vore mysigt om nagon kunde visa steg for steg hur jag lattast fixar det hela, som om jag var korkad. Hall mig i handen och visa vagen.
- Osprey
- Kontakt:
Re: GRUB Error 17, kommer inte at Windows
Problemet är antagligen att när Grub försöker starta upp så har den ingen koll alls på var någonting ligger. Det du måste göra är att ersätta Grub med Windows "standardloader", dvs. NTLDR. Detta kan du göra på två olika sätt:
1) Stoppa in en CD med Super Grub om du har det och säg till den att ersätta Grub med NTLDR.
2) Stoppa in en Windows CD och starta en "recovery console". Det är detta du får om du väljer "reparera befintligt system", eller vad det nu heter. Sedan kommer du till slut fram till en DOS prompt och där skriver du kommandot "FIXMBR" och eventuellt även "FIXBOOT". Sedan skriver du "exit" och plockar ut CD:n och låter datorn starta om.
Så ska nog allt funka, synd att du valt att lämna Ubuntu, men God Jul!!
1) Stoppa in en CD med Super Grub om du har det och säg till den att ersätta Grub med NTLDR.
2) Stoppa in en Windows CD och starta en "recovery console". Det är detta du får om du väljer "reparera befintligt system", eller vad det nu heter. Sedan kommer du till slut fram till en DOS prompt och där skriver du kommandot "FIXMBR" och eventuellt även "FIXBOOT". Sedan skriver du "exit" och plockar ut CD:n och låter datorn starta om.
Så ska nog allt funka, synd att du valt att lämna Ubuntu, men God Jul!!

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tack. Tack. Tack.
Jag ska byta tillbaka till Linux-baserat senare, och det ar mojligt att det blir Ubuntu da ocksa, sa det ar nog lugnt.
Jag ska byta tillbaka till Linux-baserat senare, och det ar mojligt att det blir Ubuntu da ocksa, sa det ar nog lugnt.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du är välkommen till den vackra sidan när helst du är redo.Josefin skrev:Tack. Tack. Tack.
Men jag protesterar mot det här:
.Nu ar jag ju tjej. Och teknik ar alltsa inte min grej, aven om jag hade velat att det var sa. Det vore mysigt om nagon kunde visa steg for steg hur jag lattast fixar det hela, som om jag var korkad. Hall mig i handen och visa vagen
Om du visste vad många killar måste hållas i handen...
Jag har liknande problem har wistas
laddat ner supergrubb
kommer till (dr-dos)a
prövar c
tar ej varken fixmbr eller fixboot eller load ntldr
laddat ner supergrubb
kommer till (dr-dos)a
prövar c
- Osprey
- Kontakt:
Jag vet inte riktigt om jag förstår ditt problem, men Supergrub kan ju reparera även Windows... dr-dos vet jag inte ens vad det är, men om du ska fixa en windowsboot från en dos som inte har fixmbr och fixboot, så brukar det funka med "FDISK /MBR" och sedan behöver du eventuellt köra Supegrub efter det och sätta upp burken för windowsboot...håkan1 skrev:Jag har liknande problem har wistas
laddat ner supergrubb
kommer till (dr-dos)a
prövar c
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Har för mig om att bootar du på Vista skivan så kommer det ett val där man kan reparera, men inte helt hundra på hur det ligger till med det.
Vet att jag gjorde det själv för nåt år sedan och det löste sig med Vista skivan då.
Vet att jag gjorde det själv för nåt år sedan och det löste sig med Vista skivan då.
för att förklara tydligt
jag har wistas från början på hd1
satt i en hd till med xp på
lagt in ubuntu 8.1 på hd2 brevid xp
fungerat med 3 olika startalternativ
problem med drivrutiner till bl skrivare oki led och agfa scanner
gjorde att jag tröttnade på ubuntu på nya datorn
jag tog bort ubuntu partionen och vxl part från wistas på hd1
var bered på problem men tid löst det mesta
men nu startade ej datorn
jag laddade ner usb och cd på downl.. på övre högra sidan
gjorde en startbar cd
stälde in dator för bot från cd
det jag fått hem var en diskettversion av caldera dos som jag mins sedan w98
denna verkar ej passa med wista
jag har ej någon wistas skiva utan det som följer med är en skyddad partion på hd1
den fungera så att den återställer till fabriks installation och alla egna filer försvinner
det gick heller ej att göra några repartionskivor från början
nu håller jag på att lägga in ubuntu 9 på hd2 efter att ha kopplat bort hd1 föratt skydda orginal inst och mina ändringar tar ca 2v att komma i gång med w sämsta op
ub9 startar men xp startar ej i något av lägena
jag har testat tidigare beskrivna tips på en usa sida länkad hit
smt även kollat på ms sida för vistas
ev är problemet att jag ej har rätt start filer för vistas och de hitils provade passar ej
fungerar ej heller med xp skivan frågar efter de filer jag har på cd med diskett kopian satt in cd i läsare 2 men datorn tar ej dettta
får väl börja kopiera egna filer från ubuntu partion till dvd skivor för ev framtida formatering av hd1?
råd köp aldrig windows utan fullständiga orginalskivor recoveryskivor och partioner på förinstallerade hd fungerar ej (man får väl i och för sig wind utan kostnad för att lockas köpa office osv)
jag har wistas från början på hd1
satt i en hd till med xp på
lagt in ubuntu 8.1 på hd2 brevid xp
fungerat med 3 olika startalternativ
problem med drivrutiner till bl skrivare oki led och agfa scanner
gjorde att jag tröttnade på ubuntu på nya datorn
jag tog bort ubuntu partionen och vxl part från wistas på hd1
var bered på problem men tid löst det mesta
men nu startade ej datorn
jag laddade ner usb och cd på downl.. på övre högra sidan
gjorde en startbar cd
stälde in dator för bot från cd
det jag fått hem var en diskettversion av caldera dos som jag mins sedan w98
denna verkar ej passa med wista
jag har ej någon wistas skiva utan det som följer med är en skyddad partion på hd1
den fungera så att den återställer till fabriks installation och alla egna filer försvinner
det gick heller ej att göra några repartionskivor från början
nu håller jag på att lägga in ubuntu 9 på hd2 efter att ha kopplat bort hd1 föratt skydda orginal inst och mina ändringar tar ca 2v att komma i gång med w sämsta op
ub9 startar men xp startar ej i något av lägena
jag har testat tidigare beskrivna tips på en usa sida länkad hit
smt även kollat på ms sida för vistas
ev är problemet att jag ej har rätt start filer för vistas och de hitils provade passar ej
fungerar ej heller med xp skivan frågar efter de filer jag har på cd med diskett kopian satt in cd i läsare 2 men datorn tar ej dettta
får väl börja kopiera egna filer från ubuntu partion till dvd skivor för ev framtida formatering av hd1?
råd köp aldrig windows utan fullständiga orginalskivor recoveryskivor och partioner på förinstallerade hd fungerar ej (man får väl i och för sig wind utan kostnad för att lockas köpa office osv)
-
behöver hjälp jag med.. installerade ubuntu 9.04 för ett tag sen av ren impuls.. vill få bort de nu.. har kollat runt som en idiot å inget funkar.. vill få bort dendär grub grejen asså hatar den oerhört mycket så fort jag ser ordet så vill jag spränga datorn i tusen delar.. mitt extremt stora problem är att jag har en acer alltså ingen vista skiva.., problem nummer två är att jag kan inte köra dendära bootrec.exe/fixmbr för när jag kör reparera dator med en kompis vista skiva å ska välja operativsystem så är listan helt tom?? någon som vet varför?... sen hittade jag ett program som heter mbrfix och blev överlycklig men de visade sig att jag måste ha vista partitionen som aktiv. och jag kan inte göra den aktiv? går inte att trycka på den knappen... någon som kan hjälpa mig snälla......
har vista home premium 32-bit
har vista home premium 32-bit