Hej.
Har ett lite skumt problem, en del av de ikoner för att starta program jag lägger upp på min nedre panel försvinner vid omstart.
oftast VLC och "Computer", det skumma är dock att när jag sedan lägger dit en ny "Computer" dyker den andra också upp och jag har då två st likadana, tar bort ena eller har kvar båda, vid nästa omstart är de borta igen.
Var finns konfigurationen för panelerna och vad kan det vara som strular till det, någon siom haft ett liknande problem?
Har även haft problemet när jag editerat ubuntu menyerna ibland.
Genvägar på panel försvinner
Inga tips alls?
Ok eftersom jag inte fick några tips och inga andra inlägg angående detta fanns så utforskade jag detta själv.
Letade reda på var configurationen för panelerna låg och hittade att varje launcher/ikon låg som ett objekt i mappen nedan.
/home/.gconf/apps/panel/objects
Såg även att det var en del objekt där som jag ej använde/avinstallerade program och dyligt, troligtvis var det något sådant som spökade till min panel, jag tog bort min nedre panel och raderade alla kvarvarande objektmappar som tillhörde panel1 (dvs min nedre panel) sedan startade jag om datorn för att vara säker på att det inte blev något strul.
Lade till en ny nedre panel, panel1 och lade till de ikoner/launchers jag ville ha och nu fungerar det bra igen
Letade reda på var configurationen för panelerna låg och hittade att varje launcher/ikon låg som ett objekt i mappen nedan.
/home/.gconf/apps/panel/objects
Såg även att det var en del objekt där som jag ej använde/avinstallerade program och dyligt, troligtvis var det något sådant som spökade till min panel, jag tog bort min nedre panel och raderade alla kvarvarande objektmappar som tillhörde panel1 (dvs min nedre panel) sedan startade jag om datorn för att vara säker på att det inte blev något strul.
Lade till en ny nedre panel, panel1 och lade till de ikoner/launchers jag ville ha och nu fungerar det bra igen

Re: Genvägar på panel försvinner
Tack för att du postar svaret när du lyckats hitta det! En fråga då från mig som har samma opålitliga panel: hur fick du egentligen tag i informationen att det var just där som ikonerna låg? Dvs var kan man läsa om var olika applikationer sparar sina data?