g++ ?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: g++ ?
Kommandot "g++ hejsan.cpp" skapar en körbar fil med namnet a.out (av historiska skäl). Normalt kör man "g++ hejsan.cpp -o hejsan" istället för att få en fil som heter hejsan. Kör "./hejsan" för att starta programmet.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Lars skrev:Kommandot "g++ hejsan.cpp" skapar en körbar fil med namnet a.out (av historiska skäl). Normalt kör man "g++ hejsan.cpp -o hejsan" istället för att få en fil som heter hejsan. Kör "./hejsan" för att starta programmet.
öö va?
så om man skriver "g++ hejsan.cpp -o hejsan" så körs programmet?
Om man skriver g++ hejsan.cpp så blir det en fil.
Och då lär man skriva ./hejsan för att köra den filen?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nej, då skapas en exekverbar fil som heter "hejsan". För att köra den filen måste du använda ./hejsanLulle skrev: öö va?
så om man skriver "g++ hejsan.cpp -o hejsan" så körs programmet?
Ja, då skapas en exekverbarfil som heter "a.out".Lulle skrev: Om man skriver g++ hejsan.cpp så blir det en fil.
Nej, för att köra den filen måste du använda ./a.outLulle skrev: Och då lär man skriva ./hejsan för att köra den filen?
Om du vill göra det enkelt för dig, klickar du på "kör"-knappen i geany, först måste du dock kompilera vilket du kan göra genom att gå på "kompilera" i bygg-menyn i geany (ev. måste du också bygga först).
/Micke

-
micke_nordin skrev:Nej, då skapas en exekverbar fil som heter "hejsan". För att köra den filen måste du använda ./hejsanLulle skrev: öö va?
så om man skriver "g++ hejsan.cpp -o hejsan" så körs programmet?Ja, då skapas en exekverbarfil som heter "a.out".Lulle skrev: Om man skriver g++ hejsan.cpp så blir det en fil.Nej, för att köra den filen måste du använda ./a.outLulle skrev: Och då lär man skriva ./hejsan för att köra den filen?
Om du vill göra det enkelt för dig, klickar du på "kör"-knappen i geany, först måste du dock kompilera vilket du kan göra genom att gå på "kompilera" i bygg-menyn i geany (ev. måste du också bygga först).
/Micke
Okej, med andra ord:
Så kan jag köra programmet i geany.
Om jag vill skicka programmet till någon så skriver jag:
"g++ hejsan.cpp -o hejsan" i terminalen så kan jag skicka den körabara filen a.out.
Nej, då skickar du den körbara filen "hejsan".Lulle skrev:micke_nordin skrev:Nej, då skapas en exekverbar fil som heter "hejsan". För att köra den filen måste du använda ./hejsanLulle skrev: öö va?
så om man skriver "g++ hejsan.cpp -o hejsan" så körs programmet?Ja, då skapas en exekverbarfil som heter "a.out".Lulle skrev: Om man skriver g++ hejsan.cpp så blir det en fil.Nej, för att köra den filen måste du använda ./a.outLulle skrev: Och då lär man skriva ./hejsan för att köra den filen?
/Micke
Okej, med andra ord:
Så kan jag köra programmet i geany.
Om jag vill skicka programmet till någon så skriver jag:
"g++ hejsan.cpp -o hejsan" i terminalen så kan jag skicka den körabara filen a.out.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Osprey
- Kontakt:
Nej, med "-o hejsan" så anger du att "output=hejsan" och då kommer det körbara programmet att heta "hejsan", om du däremot inte anger något om vad resultatet ska heta med "-o", så kallas det som standard för "a.out"...Lulle skrev:Om jag vill skicka programmet till någon så skriver jag:
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Konservburk
Eller också kompilerar man med make hejsan istället så behöver man inte fundera över vad den körbara filen ska heta 

-
Tackar 
Min C++ kurs börjar inte förens i februari.
Men jag har böckerna samt föreläsningarna på skiva här hemma.
Så jag tänkte smyg starta imorgon.
Är så sugen på det, + att 2 veckor kan inte vara så enormt bra att lära sig C++ grunderna på.
Jag vill inte stressa utom jag vill ta det lugnt när jag går igenom grunderna.
Men pluggar man på distans så gör man, hehe.

Min C++ kurs börjar inte förens i februari.
Men jag har böckerna samt föreläsningarna på skiva här hemma.
Så jag tänkte smyg starta imorgon.
Är så sugen på det, + att 2 veckor kan inte vara så enormt bra att lära sig C++ grunderna på.
Jag vill inte stressa utom jag vill ta det lugnt när jag går igenom grunderna.
Men pluggar man på distans så gör man, hehe.
- Osprey
- Kontakt:
Snyggt!! Den kände jag inte till innan, klart användbar...Konservburk skrev:Eller också kompilerar man med make hejsan istället så behöver man inte fundera över vad den körbara filen ska heta

-
Osprey skrev:Snyggt!! Den kände jag inte till innan, klart användbar...Konservburk skrev:Eller också kompilerar man med make hejsan istället så behöver man inte fundera över vad den körbara filen ska heta
hur skriver man det då?
g++ hejsan.cpp make hejsan
eller?
- Osprey
- Kontakt:
Nu testade jag det bara genom att skapa en vanlig c-fil som hette "foo.c" och sedan skrev jag "make foo" vilket automatiskt resulterade i "cc -o foo foo.c", inte så märkvärdigt men väldigt trevligt... 

- Konservburk
I katalogen där du har filen hejsan.cpp så skriver du bara make hejsan.Lulle skrev:hur skriver man det då?
g++ hejsan.cpp make hejsan
eller?
Kod: Markera allt
$ echo 'main(){}'>dummy.cpp
$ make dummy
g++ dummy.cpp -o dummy
Kod: Markera allt
$ rm -f dummy
$ echo all: dummy >Makefile
$ make
g++ dummy.cpp -o dummy