Jag har problem med mitt trådlösa nätverk. Jag har full signalstyrka och jag störs inte av det när jag surfar vanligt men när jag ska streama eller föra över filer till min popcorn hour exempelvis så blir det avbrott. Om jag för över en fil med gFTP så får jag meddelandet "transfer stalled" flera gånger, det för över några minuter sen blir den parkerad och återupptas några minuter senare och så håller det på tills filen är överförd. Om jag försöker streama något material, matroska eller mp3 så flyter det på bra till en början men efter några minuter så lägger det ned helt och kopplas ifrån.
Jag har försökt samma saker med min flickväns dator, en exakt likadan dell xps m1330. Hon har windows vista installerat och då funkar det alldeles utmärkt så felet borde ligga någonstans i Ubuntu. Noterbart är också att det funkar bra om jag kör trådat till min router men inte när det är trådlöst som sagt. Jag använder nu 8.10 men när jag hade 8.04 fungerade det bra med överförningarna.
Är det någon som upplevt liknande problem att man tappar kontakten eller vet vad som kan vara fel?
Tappar signal med nätverket
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Tappar signal med nätverket
Utan att egentligen veta nåt så gissar jag på att det har att göra med routern och antalet anslutningar eller paketen som nätverkstraffiken är uppdelad i. Ubuntu försöker antagligen skicka för mycket grejer eller nåt, det blir mer än vad routern klarar av. Men som sagt, jag vet egentligen inget om sånt här, har bara skummat igenom nånting nån gång.
Om jag kollar i nätverksinställnignarna så hittar jag nåt som heter MTU, och enligt wikipedia så har det med storleken på paketen att göra, 2272 verkar va standard för trådlöst som mest. Om du har lust så prova att ändra, om det inte hjälper så bara å ändra tillbaka. Högerklicka på nätverksikonen → Redigera anslutningar, välj fliken Trådlöst och ta Redigera på din anslutning, så ser du MTU som står på automatisk för mig. Är det nåt annat för dig så skriv upp vad det står, ändra sen till automatiskt. Hjälper det inte så testa 2272, hjälper inte det så testa kanske 1000 eller nåt.
Som sagt, jag skjuter halvt i blindo, men det borde inte ta mer än några minuter att testa, eller om nån annan kommer med bättre tips
Om jag kollar i nätverksinställnignarna så hittar jag nåt som heter MTU, och enligt wikipedia så har det med storleken på paketen att göra, 2272 verkar va standard för trådlöst som mest. Om du har lust så prova att ändra, om det inte hjälper så bara å ändra tillbaka. Högerklicka på nätverksikonen → Redigera anslutningar, välj fliken Trådlöst och ta Redigera på din anslutning, så ser du MTU som står på automatisk för mig. Är det nåt annat för dig så skriv upp vad det står, ändra sen till automatiskt. Hjälper det inte så testa 2272, hjälper inte det så testa kanske 1000 eller nåt.
Som sagt, jag skjuter halvt i blindo, men det borde inte ta mer än några minuter att testa, eller om nån annan kommer med bättre tips

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har inget bättre tips än Cadryc, men jag har liknade erfarenhet.
Jag har provat många Ubuntu distros/versioner nu, även om jag bara gjort det ytligt. (eftersom jag är ny på Linux).
På senare tid har jag valt att ha Crunchbang Linux (bygger på Ubuntu) på tre av husets PCs. Där har jag inte ens fått nätverksfunktionen att funka med 8.10. Dock är det inga problem med 8.04. Det här gäller både trådlöst och Ethernet kopplat.
Jag tror det är något med 8.10 som är mindre tolerat, med avseende på LAN.
På några andra PCs har jag Ubunutu 8.10, utan betydande problem. Men hade lika gärna haft kvar "storken", fast get är snyggare.
Jag har provat många Ubuntu distros/versioner nu, även om jag bara gjort det ytligt. (eftersom jag är ny på Linux).
På senare tid har jag valt att ha Crunchbang Linux (bygger på Ubuntu) på tre av husets PCs. Där har jag inte ens fått nätverksfunktionen att funka med 8.10. Dock är det inga problem med 8.04. Det här gäller både trådlöst och Ethernet kopplat.
Jag tror det är något med 8.10 som är mindre tolerat, med avseende på LAN.
På några andra PCs har jag Ubunutu 8.10, utan betydande problem. Men hade lika gärna haft kvar "storken", fast get är snyggare.

Tack så mycket för tipsen, sitt hos föräldrarna nu över julen på deras trådade nätverk så jag kan inte testa det direkt. Ska återkomma när jag haft möjligheten att göra det. Om det finns fler alternativa tips som tar jag emot dom mer än gärna : )