Hur kör man en .deb fil?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hur kör man en .deb fil?
jag har en .deb fil som jag vill köra genom terminalen men hur gör jag?
virtualbox-2.1_2.1.0-41146_Debian_lenny_i386.deb <--- Heter den.
Jag skriver ./virtualbox-2.1_2.1.0-41146_Debian_lenny_i386.deb
men det fungera rinte
men det fungera rinte
- Konservburk
Re: Hur kör man en .deb fil?
Kod: Markera allt
dpkg -i ./virtualbox-2.1_2.1.0-41146_Debian_lenny_i386.deb
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
eller bara dubbelklicka på den:).
.deb är typ ubuntus typ av .exe

------------------------
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nja, deb-filer är installationspaket som innehåller ett gäng andra filer. När man dubbelklickar eller kör dpkg så packas filerna upp och programmet installeras.
Vill man dra paralleller till Windowsvärlden så skulle jag nog snarare jämnföra .deb med .msi.
- farmfield
- Kontakt:
Inte exe (körbar) utan i så fall .msi (microsoft software install) - men jämförelsen är ändå inte speciellt korrekt. Men man kan ju använda den för att fördumma för en lekman, hehe...serialsniffer skrev:eller bara dubbelklicka på den:).
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag antar du använder Ubuntu eftersom du postade den i en Ubuntu tavla.
DEB-filen du har är skapad för Debian, vilken Ubuntu bygger på. DEB-filen kan fungera om du har tur men jag tycker det ändå du ska ta en titt på detta: http://lathund.wordpress.com/2008/12/18 ... ualbox-21/

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- micke_nordin
- Kontakt:
Om allt du vill göra är att installera virtualbox så finns det i förråden, du öppnar bara "Lägg till/Ta bort program" och söker på virtualbox, så kan du installera därifrån. De flesta program (~20 000) finns tillgängliga via Ubuntus förråd.Lulle skrev:jag har en .deb fil som jag vill köra genom terminalen men hur gör jag?
men det fungera rinte
/Micke

VirtualBox 2.1 finns inte i förråden.micke_nordin skrev:Om allt du vill göra är att installera virtualbox så finns det i förråden, du öppnar bara "Lägg till/Ta bort program" och söker på virtualbox, så kan du installera därifrån. De flesta program (~20 000) finns tillgängliga via Ubuntus förråd.Lulle skrev:jag har en .deb fil som jag vill köra genom terminalen men hur gör jag?
men det fungera rinte
/Micke

- micke_nordin
- Kontakt:
Helt rätt, i förråden finns 2.0.4, men det gick även bra att köra virtuella maskiner i virtualbox 1Hund skrev: VirtualBox 2.1 finns inte i förråden.

Om det inte är någon specifik funktion som finns i v2.1 är det ju oftast smartare att installera från förråden, särskilt om alternativet är att installera en version som är byggd för en annan distro. Men kanske finns det en ubuntu.deb också, då är ju det bättre i så fall.
/Micke

Om du kikade på länken jag tipsade trådskaparen om skulle du sett att folket bakom VirtualBox erbjuder ett tjusigt föråd för oss Ubuntuister.micke_nordin skrev:Helt rätt, i förråden finns 2.0.4, men det gick även bra att köra virtuella maskiner i virtualbox 1Hund skrev: VirtualBox 2.1 finns inte i förråden.![]()
Om det inte är någon specifik funktion som finns i v2.1 är det ju oftast smartare att installera från förråden, särskilt om alternativet är att installera en version som är byggd för en annan distro. Men kanske finns det en ubuntu.deb också, då är ju det bättre i så fall.
/Micke

- micke_nordin
- Kontakt:
Helt klart bästa alternativet om man vill ha 2.1Hund skrev: Om du kikade på länken jag tipsade trådskaparen om skulle du sett att folket bakom VirtualBox erbjuder ett tjusigt föråd för oss Ubuntuister.
/Micke

-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hund skrev:Jag antar du använder Ubuntu eftersom du postade den i en Ubuntu tavla.DEB-filen du har är skapad för Debian, vilken Ubuntu bygger på. DEB-filen kan fungera om du har tur men jag tycker det ändå du ska ta en titt på detta: http://lathund.wordpress.com/2008/12/18 ... ualbox-21/
Jag kör faktiskt Debian Lenny.
Men detta forum är kanon då det mesta fungerar till Debian också som att Ubuntu är byggt på debian.
anledningen att jag inte vill ta det ifrån förrådet, ja det finns i förrådet i Debian också.
Det är att den versionen i förrådet fungerar inte i Lenny.
Men 2.1 fungerar i Lenny.