Grafik- och ljudkortsdrivare

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Atenza
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Grafik- och ljudkortsdrivare

Inlägg av Atenza »

Hejsan.
Har precis installerat Ubuntu 8.10 på båda mina bärbara efter många års strul med Windows.
Har dock stött på ett litet problem med mitt externa ljudkort, ett Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Audio Notebook, och vad jag förstod efter lite sökningar på Google så verkar det vara svårt att få det att fungera i Linux ännu. Vill höra med er här om det ännu är så eller finns det någon lösning? Lite tråkigt isåfall tycker jag eftersom jag hämade ut det från Posten i går.. :o

Annars har det fungerat helt okej, har iofs inte mer är någon timmes erfarenhet ännu! ;D

EDIT: Tror nu också att jag inte fått i några grafikdrivare. I datorn sitter ett ATI Radeon HD 3470.
Någon som har lust att hjälpa? :)

MVH Jocke..
Asus M70VR
HP Compaq NX7010
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Grafik- och ljudkortsdrivare

Inlägg av HOLMEN »

Kan börja med att fråga vilken Ubuntu utgåva du kör?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Även Holmen inser att du kör Intrepid Ibex 8.10 om han tittar noga..
Men vad det gäller ljudkort så är det knepigt, man kan iofs kika i ubuntuforums.com. Där är de lite bredare..Om du behöver hjälp med att översätta det du hittar där kan jag göra försök.
Grafikkortet: Du har provat med System->Administration->Hårdvarudrivrutiner? Ibland går det att köra System->Inställningar->Utseende->fliken Visuella Effekter och Välja Extra som alternativ.
Atenza
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Atenza »

Ulsak skrev: Grafikkortet: Du har provat med System->Administration->Hårdvarudrivrutiner? Ibland går det att köra System->Inställningar->Utseende->fliken Visuella Effekter och Välja Extra som alternativ.
Det var där jag var och lekte när jag märkte att jag inte kunde ha annat än det "sämsta" alternativet, men jag fick det på grej ändå sen.
Jag gick in på System/Administratör/Hårdvarudrivrutiner och aktiverade "ATI/AMD proprietary FGLRX graphic driver"

"3D-accelerated proprietary graphics driver for ATI cards.

This driver is required to fully utilise the 3D potential of some ATI graphics cards, as well as provide 2D acceleration of newer cards."

Annars med ljudkortet får jag söka vidare på, har ju ett inbyggt i datorn som fungerar men jag vill ju köra digitalt! :)
Men just nu försöker jag bara få Ktorrent att fungera korrekt. Har antagligen problem med att öppna port för torrenten blir "Stalled". Har UPnP så det skulle borde sköta sej själv, har även testat öppna port manuellt men forfarande fungerar det inte.. ???

EDIT: Wohoo.. Fick det att fungera! ;D
"Port 6881 is blacklisted" var problemet.. :P
Asus M70VR
HP Compaq NX7010
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"