Köpa OSS-vänlig MP3-spelare

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Köpa OSS-vänlig MP3-spelare

Inlägg av ai »

Nu har jag haft sönder min gamla ipod och blir allså tvungen att illa kvickt köpa en ny mp3spelare! :-X

En sak är säker, Aldrig Mer Apple, goddammit!!!

Vet ni om det finns nån OSS-vänlig tillverkare av MP3spelare som man borde sponsra? Allra trevligast vore ju om även själva spelaren körde pålitlig mjukvara, men jag är nöjd bara det funkar bättre än rockbox på ipoden vilket var total jävla katastrof tyvärr. Jag är ute efter en ganska rymlig sak, podden var på 80gig och den va konstant proppfull... I övrigt är kraven inte så höga, jag vill kunna montera den som en vanlig disk och spegla mot min skivsamling, dvs inget j*vla förvanskande av filnamn som i Apples buggnystan!
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Köpa OSS-vänlig MP3-spelare

Inlägg av omnius »

Cowon borde funka för dig. Har bara erfarenhet av iaudio7 men jag tror att A3 skulle täcka dina behov. OSS-vänligt, stödjer ogg och flac åtminstone.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ai skrev:men jag är nöjd bara det funkar bättre än rockbox på ipoden vilket var total jävla katastrof tyvärr.
Bortsett från att jag inte känner till något vettigt alternativ: Vad var felet med rockbox?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
ai

Inlägg av ai »

Ska kolla på Cowon-spelare, tackar. :)

När jag gick in på en skiva och valde en låt i rockbox så började den alltid spela första låten på skivan, oavsett vilken låt jag valt! Sen så tyckte jag gränssnittet var extremt krångligt då man var tvungen att "börja från början" med att bläddra i låtlistan igen då man valt en låt och ville välja nästa. Sen så va de slött dessutom, ibland tog det flera sekunder från det att man valde en artist/skiva till det hände nått. Så tyvärr, behövs nog en del utveckling innan jag går med på att kalla rockbox för användbart.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ai skrev:När jag gick in på en skiva och valde en låt i rockbox så började den alltid spela första låten på skivan, oavsett vilken låt jag valt! Sen så tyckte jag gränssnittet var extremt krångligt då man var tvungen att "börja från början" med att bläddra i låtlistan igen då man valt en låt och ville välja nästa. Sen så va de slött dessutom, ibland tog det flera sekunder från det att man valde en artist/skiva till det hände nått. Så tyvärr, behövs nog en del utveckling innan jag går med på att kalla rockbox för användbart.
Det tog mig "ganska" lång tid att få min spelare att uppföra sig på det sättet (jag tycker om att lyssna genom hela skivor) Man stängde av det med "play selected first". Om den är på och man har shuffle igång så sätter den igång random låt på skivan, vilket definitivt är totalt värdelöst. :D

Slöheten kan jag inte säga något om, jag känner inte igen det problemet. Vilken ipod hade du? Största problemet för mig är att sättet att skriva saker känns väldigt fel, men jag kan själv inte komma på något smart sätt. :/
More Mekaniserad at http://blippe.se.
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

omnius skrev:Cowon borde funka för dig. Har bara erfarenhet av iaudio7 men jag tror att A3 skulle täcka dina behov. OSS-vänligt, stödjer ogg och flac åtminstone.
Det är bara att leta efter nyckelord som usb masstorage och ogg,
och när du har en spelare som kan båda då är du hemma :D

Mvh Johan
ai

Inlägg av ai »

Humm...jag har kollat lite grann på cowon a3-spelaren... Måste säga att jag är liite skeptisk till den stora skärmen! (Jag vill bara spela mp3 & ogg, inga filmer o konstigheter.) Skärmen är väl en av de ömtåligare delarna i spelarn (har haft sönder ett antal poddar sen den första 20gigarn i 2000talets mörka gryning så slagtålighet är helt klart en faktor som räknas! Dock så har det alltid vart disken som pajjat, och jag har varit Apple trogen ända tills nu.) Sen så stod det i en recension att gränssnittet inte var det bästa, en pillig liten joystick att styra med. Jag är ju van vid poddens gränssnitt som väl är ganska anpassat för att välja lätar i en lätlista (med en hand och ofta utan att kolla på displayen). Tror det vore mycket bättre med en renoldlad mp3spelare...finns det såna fortfarande eller är det stor skärm o krånglig navigering som gäller nuförtiden? Beslutsångest av första graden :-\
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

då passar cowon iaudio7 bättre, det är den jag kör. Knapper sköter du den med, den är lätt att förstå och det är simpelt att lära sig hantera den utan att se om det gäller att byta låt eller höja/sänka volym etc....dock kräver funktionsbyten att dina ögon är med.

Jag är snorigt nöjd med den. Och den stödjer flac, även om du nu bara är ute efter ogg och mp3
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"