Trådlöst nätverk fungerar ej.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
lillorp
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Trådlöst nätverk fungerar ej.

Inlägg av lillorp »

Hej!

Jag är ny i linux världen, men ganska bra på datorer och teknik...

Jag kan dock inte få mitt wlan att fungera, jag har instalerat drivrutinerna genom "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort" och den säger att enheten finns i systemet. Jag har även testat madwifi och ndiswrapper. Innan jag har försökt allt sa komandot " sudo iwlist scanning" att mitt wlan var "UNCLAIMD" men nu säger det:

Kod: Markera allt

*-network               
       description: Ethernet interface
       product: 88E8039 PCI-E Fast Ethernet Controller
       vendor: Marvell Technology Group Ltd.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       logical name: eth0
       version: 15
       serial: 00:e0:91:31:53:93
       size: 100MB/s
       capacity: 100MB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.22 duplex=full firmware=N/A ip=10.0.1.192 latency=0 link=yes module=sky2 multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
  *-network
       description: Ethernet controller
       product: AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter
       vendor: Atheros Communications Inc.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:08:00.0
       version: 01
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress msix bus_master cap_list
       configuration: driver=ndiswrapper latency=0 module=ndiswrapper
  *-network DISABLED
       description: Ethernet interface
       physical id: 1
       logical name: pan0
       serial: a6:0f:28:a8:80:08
       capabilities: ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes
Jag är nu ansluten via sladd, men kan inte röra mig från gaderoben... Jag har en LG R405-G.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk fungerar ej.

Inlägg av farmfield »

Kolla under drivrutiner i system->administration, det kan vara så att du har två olika drivare för atheros igång där - det hade jag med samma kort. Om så, testa dom var för sig och se om något av dem funkar.

Om inte, avaktivera drivrutinen/erna helt och istället installera ndiswrapper och testa sedan att köra med windows-drivrutinen för det kortet - det var så jag till slut tvingades göra trots att kortet alltså 'skulle' fungera (vilket det ju inte gjorde).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"