Ljud från laptopens högtalare men inte i hörlurar [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pik
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ljud från laptopens högtalare men inte i hörlurar [LÖST]

Inlägg av pik »

Tjena! Jag har precis börjat med Ubuntu tycker det ska bli kul med lite utmaning igen efter alla dessa trötta år med Windows.

Problemet på min kära laptop i Ubuntu är att jag får ljud från PC-högtalarna men inget ljud när jag ansluter hörlurar. Har sett på forumet att jag är långt ifrån den enda som har problem med sitt ljud. Har försökt själv men utan någon framgång så nu vänder jag mig till er!

Såhär ser det ut när jag skriver
cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec

Kod: Markera allt

Codec: Realtek ALC883
Codec: Generic 1543 Si3054
Laptopmodellen är en ASUS C90 om detta skulle vara till någon nytta. Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 pik, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljud från laptopens högtalare men inte i hörlurar

Inlägg av Cadryc »

Först och främst så frågar jag bara så du har kollat i System → Inställningar Ljud

Och har du dubbelklickat på högtalarsymbolen uppe till höger, valt Inställningar och bockat i alla möjliga reglage, och sen testat att höja sänka dem?

Om du redan testat det så fortsätt läsa

Jag hittade den här buggrapporten, verkar vara aktuell i ditt fall https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/253422

Där har ett flertal personer löst det. Det är lite halvavancerat att testa men jag beskriver hur. Vi börjar med att ta backup på filen vi ska greja med. Öppna Program → Tillbehör → Terminal och skriv

sudo cp /etc/modprobe.d/alsa-base /etc/modprobe.d/alsa-base.backup
Kopiera kommandot här och högerklicka i terminalen och klistra in. Du kommer få skriva in lösenordet, inga tecken syns när du skriver, tryck bara enter efteråt.

Om den här "fixen" skulle ställa till med nåt så återställer man enkelt filen med kommandot

sudo cp /etc/modprobe.d/alsa-base.backup /etc/modprobe.d/alsa-base
Skriv sen

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
leta upp där det står options på en massa saker, antagligen längst ner. lägg till raden

options snd-hda-intel model=targa-2ch-dig

Spara och avsluta, starta om datorn och testa.

Om det inte funkar så kan du byta ut "targa-2ch-dig" mot nåt annat, kolla på http://www.mjmwired.net/kernel/Document ... ration.txt och leta upp ALC883 (tryck ctrl+F i firefox för att söka efter text på sidan) så ser du en massa andra du kan prova istället. Just Asus står inte med i beskrivningen för nån utav dem men testa ändå.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
pik
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ljud från laptopens högtalare men inte i hörlurar

Inlägg av pik »

Tusen tack cadryc! Jag fick ljudet att fungera. Jag upplevde att jag kan ha volymen högre i windows men det är helt klart tillräckligt högt.

Nu återstår det bara för mig att få igång mitt inbyggda WLAN-kort och mobilbredbandet sen tror jag att jag kan klara mig rätt bra i ubuntu :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljud från laptopens högtalare men inte i hörlurar [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

Eventuellt så kan man få högre volym om man justerar volymen i alsamixer, starta en terminal och skriv

alsamixer -Dhw
Så ser man några staplar, höj, sänk och välj stapel med piltangenterna. Gå ur alsamixer med Q eller stäng fönstret.

Även möjligt att du kanske kan få högre volym om du byter ut "targa-2ch-dig" mot nåt annat för ALC883

Blire krångel med Wlanet så äre bara å starta en tråd och fråga ;) :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"