Funkar det med en P2 450 Mhz 384 Mb RAM och 10 GB hdd?
Tjänar jag nåt i hastighet på att sätta upp det på en P3 500 Mhz 256 Mb RAM eller ännu snabbare dator i stället?
Ska jag köra en speciell dist som bara är router anpassad (om det finns) eller ska jag köra xubuntu och installera nåt program?
vill gärna kunna använda NAT och QoS och om det finns nåt annat som man "måste ha" så säg gärna till

Jag tänker köpa 2 Gigabit nätverkskort till datorn och ev. så köper jag till en switch som jag kan sätta in en trådlös accesspunkt till som jag redan har.
Finns det nån enkel tutorial att följa?
Måste man vara expert för att ge sig på nåt sånt här? Jag är inte en speciellt van Linuxanvändare utan räknar mig själv i gränslandet mellan nybörjare och normal

Så hur i tusan ska jag göra ska jag köpa en router eller pilla ihop en själv, gör det sån stor prestanda skillnad att det är värt att göra det?
Hur har ni löst det?
Jag kommer att få 100/100 fiber snart så routern ska helst låta mig ta ut så mycket som möjligt av det. Jag är inte heller bered att betala mer än 1500 på en router så om ni har nåt annat förslag än D-Link DIR-655 som vore bättre för mig så är jag öppen för förslag.

Oj, det blev många frågor på en gång