Problem med uppspelning av filmer
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Problem med uppspelning av filmer
Jag har prövat att spela upp mkv filer i VLC, Mplayer Media player och Filmuppspelaren. Jag får samma fel i samtliga program, nämligen att bilden flimrar väldigt. Ungefär som om man tänker sig att varannan/var tredje bild är svart.
Datorn är följande:
C2D E4400, 2 Gb ram, X1950PRO, GA-P35-DS3 moderkort
Datorn är följande:
C2D E4400, 2 Gb ram, X1950PRO, GA-P35-DS3 moderkort
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med uppspelning av filmer
Har du installerat drivrutiner till ditt ATi X1950PRO?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- johan99
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Du kan prova att slå av de visuella effekterna, Compiz och ATI kort verkar inte fungera så bra ihop.
// Johan
// Johan
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Av någon anledning verkar det som om de nyare korten har de problemen, jag har aldrig haft problem med det med mitt X700PRO.johan99 skrev:Du kan prova att slå av de visuella effekterna, Compiz och ATI kort verkar inte fungera så bra ihop.
// Johan
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
går jag in på "byt skrivbordsikon" och sedan stänger av alla visuella effekter så fungerar allt klockrent. Men utan detta så ser det inte speciellt estetiskt tilltalande ut om jag får uttrycka mig så -AWN fungerar exempelvis inte.
Någon som vet hur man kan åtgärda detta problem? har börjat få mer och mer kläm på ubuntu nu men gillar inte sånna här relativt små men ack så irriterande problem
Någon som vet hur man kan åtgärda detta problem? har börjat få mer och mer kläm på ubuntu nu men gillar inte sånna här relativt små men ack så irriterande problem
Overlay/accelererad videoutmatning sägs inte alltid fungera så bra med ATI. Nu fungerar det ju tydligen bra när du slår av Compiz. Men prova att slå av acceleration under VLCs Inställningar -> Video, spara och starta om VLC och se om det blir bättre. Värt ett försök ivarje fall.
-
fungerar tyvärr inte heller 

Min erfarenhet av film i Linux är att spelare med "xine engine" fungerar bäst och med många många filformat.
Var tidigare en vlc-fan, men har övergivit VLC.
Det finns xine codeine gxine med flera för att spela upp filmer och DVD utan hack och flimmer.
finns i förråden... kanske inte codeine som finns i debian sid.
Var tidigare en vlc-fan, men har övergivit VLC.
Det finns xine codeine gxine med flera för att spela upp filmer och DVD utan hack och flimmer.
finns i förråden... kanske inte codeine som finns i debian sid.
För att slippa flimer måste du gå in i inställningar i vlc/mplayer därefter video och välj annan motor, välj X11.
Då kan du kolla på filmer med ATI utan flimer och med ögongodis.
-
Sockan skrev:För att slippa flimer måste du gå in i inställningar i vlc/mplayer därefter video och välj annan motor, välj X11.
Ahh! det funkar