Lite småproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Leadro

Lite småproblem

Inlägg av Leadro »

Har använt Ubuntu i snart ett år och är mer än nöjd. Det är helt enkelt kanon. Så när jag köpte ny dator tidigare i veckan (Dell Studio 15) så tänkte bytte jag omedelbart till Ubuntu 8.10. Särskillt sedan Vista varit mer än lovligt segt på datorn. Har nu suttit och pillat ihop datorn exakt som jag vill ha den men har några småproblem kvar.

Jag har lyckats ansluta till mitt trådlösa nätverk hemma i min lägenhet precis som vanligt (då fungerade allt) men när jag nu besöker mina föräldrar hittar datorn inga trådlösa nätverk att ansluta till (trots att de två andra datorerna hittar flera stycken) samma sak var det hos min flickvän tidigare idag (där hennes dator hittade nätverk).
Faktum är att jag kan inte ens längre kan hitta Nätverk ,där man kan välja nätverksinställningar, varken via panelen uppe till höger eller via System- Administration. Det enda jag får fram är Network Confguration via System- Inställningar och Nätverksverktyg via System- Administation. Ingen av dem liknar nätverksinställningarna utan den ena ger anslutningsegenskaper och den andra enheter, ping, netstat, traceroute, portskanna, uppslagning osv. Min fråga är således, hur lyckas jag hitta Nätverk igen med nätverksinställningarna eller hur skall jag göra för att få tillbaka till möjligheten att kunna välja mellan olika trådlösa nätverk uppe i högerkanten. Har även kollat huvudmenyn om Nätverk låg där utan positivt resultat och klickar jag på Nätverk under Platser så får jag bara fram Windows- nätverk.

Sedan tycker jag att ljudet är ganska lågt på datorn. Det är möjligt att högtalarna är dåliga men jag får köra på full volym för man få en skaplig nivå på ljudet.

Sist är det den inbyggda webcameran som finns i datorn. Hur lyckas man få igång den?

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig. Har ställt frågor här tidigare och alltid blivit mycket trevligt bemött.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lite småproblem

Inlägg av Hans Linde »

Några gissningar från en nybörjare.................

Nätverket:
Klicka (höger o vänster) på ikonen i panelen.
Det går att "slåa upp sig" vid ett alternativ där har jag märkt.....Du får leta och prova ;)
Sedan tycker jag att ljudet är ganska lågt på datorn. Det är möjligt att högtalarna är dåliga men jag får köra på full volym för man få en skaplig nivå på ljudet.
:-\
Du har en "huvudströmbrytare" för ljudet i panelen. Där kan du komma åt "flera" ljudkällor. Mao det är mera än mediaspelaren som skapar signalnivån.
Sist är det den inbyggda webcameran som finns i datorn. Hur lyckas man få igång den?
Har inte den blekast......... 8)

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig. Har ställt frågor här tidigare och alltid blivit mycket trevligt bemött.
Vi har alltid trevligt på det här forumet. :D
Leadro

Inlägg av Leadro »

Tackar för svaret.

Dock hittar jag inte den gamla ikonen alls i panelen och tyvärr ger de mig inget att klicka både höger och vänster uppe vid panelen.

Har varit och testa i alla ljudinställningar och höjt volymen överallt. Trots detta kvarstår den ganska låga ljudvolymen.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Hmmm..... ???
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Leadro skrev: Faktum är att jag kan inte ens längre kan hitta Nätverk ,där man kan välja nätverksinställningar, varken via panelen uppe till höger eller via System- Administration.
Har du tagit bort "notifieringsytan" där nm-applet (nätverks-inställnings-hanteraren) bor?

Prova att högerklicka på panelen och välj att lägg till en notifieringsyta där.

Är det i ett särskilt program som ljudet är lågt eller är det i alla program?

/Micke
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Att få en Nätverksikon i panelen är lätt, men ......

How to get the netcom icon back: ;D
Högerklicka på panelen och välj rätt ikon från "lägg till i panelen" menyn.
and it,s done

Men jag tror inget det hjälper hela vägen, tyvärr. :(

Hoppas du kan få mera hjälp av de som kan det här.

Lycka till :)
Leadro

Inlägg av Leadro »

Har du tagit bort "notifieringsytan" där nm-applet (nätverks-inställnings-hanteraren) bor?
Grazie grazie, äntligen kunde jag hittade den. Har suttit och letat som en dåre.
Är det i ett särskilt program som ljudet är lågt eller är det i alla program?
Det är mer att ljudet mera allmänt som är lågt. Spelar ingen roll om jag spelar upp något via firefox, rhythmbox eller vlc Har gått in på ljudpanelen och höjt till max. Samtidigt som jag får ha maxvolym på allt annat för att få "normalvolym". Kan vara att högtalarna mera allmänt är kassa men det känns ändå som Dell skulle slängt med lite bättre högtalare i datorn (kollade aldrig hur det var i Vista).
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

Leadro skrev:Det är mer att ljudet mera allmänt som är lågt.
Prova att högerklicka på volymkontrollen i panelen. Välj Öppna Volymkontroll. I inställningar kan du välja vilka volymer du vill kunna styra, prova att klicka i alla och se vilka som påverkar volymen. Spara dessa och ta bort resten igen. Om inte det funkar så har du problem ;)
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Leadro

Inlägg av Leadro »

Prova att högerklicka på volymkontrollen i panelen. Välj Öppna Volymkontroll. I inställningar kan du välja vilka volymer du vill kunna styra, prova att klicka i alla och se vilka som påverkar volymen. Spara dessa och ta bort resten igen. Om inte det funkar så har du problem ;)
Jag har problem 8)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Okay ,
har du tänkt från börja ......så är det lätt....
Backup på email, bookmarks och databasen....
och nu ......installerar du om allt...om 30 min är du "på fast mark igen"....
Jag kanske lever i en förenklad värld ;) , men..
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Jag hoppas att det här kan hjälpa dig att kicka igång din webcam.

Öppna en terminal med antingen Alt+F2 eller genom Program -> Tillbehör -> Terminal och skriv in följande:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install luvcview
Konfirmera sedan att det blev rätt med detta kommando:

dmesg |grep -i "uvc"
Svaret borde bli något som liknar det här:

[   29.601485] uvcvideo: Found UVC 1.00 device USB 2.0 Camera (0c45:62c0)
[   29.617301] usbcore: registered new interface driver uvcvideo
Har du tur nu så kan du hälsa på dig själv med följande kommando:

luvcview -f yuv
Lycka till och välkommen till forumet!
Leadro

Inlägg av Leadro »

Mycket riktigt fungerar det, tackar. Finns det något program man kan öppna webcamen i så kan kan se hur snygg man är framför datorn (utan att gå via terminalen vill säga)?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Cheese vet jag finns, installeras genom Lägg till/ta bort
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Leadro skrev:
Mycket riktigt fungerar det, tackar. Finns det något program man kan öppna webcamen i så kan kan se hur snygg man är framför datorn (utan att gå via terminalen vill säga)?
Japp. Då kör du en terminal och skriver följande för att installera Cheese.

sudo apt-get install cheese
Sedan kommer du åt det via Program -> Grafik om du inte vill köra det via snabbladdaren Alt + F2 :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Leadro

Inlägg av Leadro »

Det är helt strålande.

Nu är datorn i stort sett fulländad, endast ljudet som är kvar men det får jag leva med. Verkar inte som det finns någon bra lösning på det.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Har du testat med alsamixer i terminalen? Jag vet inte om det är alsamixerljudvolymen som man ställer in med ikonen i notifireingsfältet, men jag misstänker att det inte är det.

Testa med att skriva:

alsamixer
i en terminal. Då får du upp ett ncursesgränssnitt där du kan ställa in volymen. Se så att "Master" står på fullt så har du full volym. Annars får du nog byta högtalare (eller köpa tops ;)).
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Leadro skriver:
Jag har lyckats ansluta till mitt trådlösa nätverk hemma i min lägenhet precis som vanligt (då fungerade allt) men när jag nu besöker mina föräldrar hittar datorn inga trådlösa nätverk att ansluta till (trots att de två andra datorerna hittar flera stycken) samma sak var det hos min flickvän tidigare idag (där hennes dator hittade nätverk).
Faktum är att jag kan inte ens längre kan hitta Nätverk ,där man kan välja nätverksinställningar, varken via panelen uppe till höger eller via System- Administration. Det enda jag får fram är Network Confguration via System- Inställningar och Nätverksverktyg via System- Administation. Ingen av dem liknar nätverksinställningarna utan den ena ger anslutningsegenskaper och den andra enheter, ping, netstat, traceroute, portskanna, uppslagning osv. Min fråga är således, hur lyckas jag hitta Nätverk igen med nätverksinställningarna eller hur skall jag göra för att få tillbaka till möjligheten att kunna välja mellan olika trådlösa nätverk uppe i högerkanten. Har även kollat huvudmenyn om Nätverk låg där utan positivt resultat och klickar jag på Nätverk under Platser så får jag bara fram Windows- nätverk.
Jag uppgraderade till 8.10 i går natt (lördags morse). Jag delar din känsla. Jättetrist. Kanske någon annan har något att komma med senare i tråden. Än har det inte skett, i vart fall. Jag skall med stor tacksamhet läsa eventuella tips.

I dagsläget känns det som ett nerköp, tycker jag . . . . :'( Jag är glad över att jag har kvar 8.04 på den andra datorn. Det känns i vart fall tryggt. ;) ;D

Vad ljudet anbelangar, anser jag att du har fått de tips som jag själv skulle kunna tänka mig att ge. Med ett litet tillägg, kanske.

Under System Inställningar Ljud, leta dig fram till där du kan bocka för en mängd alternativa ljudkällor. Jag minns inte själv exakt var det var. Bocka för samtliga. I den grafiska sammanställning du kan få av dessa val, se till att inget alternativ har ett rött kryss längst ner. I så fall, klicka på det och dra upp stapeln av ljudvolymen upp mot c:a 80 % av helheten.

Så har jag sökt mig fram. För stunden har jag 13 st alternativ i fönstret. Jag har ingen aning om vad det innebär, men jag har dragit upp samtliga till 80 % och . . . . jag har ljud. . . . . Som kan höjas och sänkas via högtalarnas volymkontroll.

Förhoppningsvis dyker det upp någon här inne, som är mer bevandrad än vad jag är i mystikens virrvarr och förhoppningsvis skall vi då kunna, tillsammans, du, jag och övriga, kunna hjälpa varandra framåt. I vandringen mot det vackra och varma ljuset som vi skönjer framför oss.

Ge inte upp. Lösningen finns nog där, någonstans.

Hälsar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ag har lyckats ansluta till mitt trådlösa nätverk hemma i min lägenhet precis som vanligt (då fungerade allt) men när jag nu besöker mina föräldrar hittar datorn inga trådlösa nätverk att ansluta till (trots att de två andra datorerna hittar flera stycken) samma sak var det hos min flickvän tidigare idag (där hennes dator hittade nätverk).
Vad kan ha hänt?
Nåväl, själv fick jag fram nätverksikonen genom att högerklicka på panelen, klicka på översta valet; Lägg till i panelen..sedan välja Notifieringsyta .
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"