Firefox kakor

Wisentdual
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Firefox kakor

Inlägg av Wisentdual »

Hej, jag skulle vilja kunna spara vissa kakor, typ tv.nu och sådana sidor där man gör personliga inställningar.
Jag använder rensa ut känslig data varje gång jag avslutar firefox och önskar även att kunna radera alla kakor utom de som jag vill spara.
I Windows raderade jag inte kakor i firefox utan använde ccleaner där allt gick ställa in.

HUR ska jag bete mig för att ordna detta i Ubuntu utan att behöva något mer program än firefox. Vill nämligen inte använda typ ccleaner då detta inte ska behövas i Ubuntu enligt er på forumet :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Firefox kakor

Inlägg av maths57 »

Finns det inget tillägg till Firefox som fixar det?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det finns ju två olika anledningar till att man vill blockera eller ta bort vissa cookies.

Det ena är att man hatar reklam eller övervakningssamhället och inte vill ha cookies som används för att spåra mej eller samla statistik över surfvanor. Då kan man använda några av de cookie-blockerare som finns till firefox, eller blockera dem manuellt allteftersom man hittar dem i Edit>Preferences>Privacy>Exceptions.

Det andra är att man vill att resten av familjen inte ska kunna se att jag ibland surfar till sajter med svensktoppsmusik (eller countrymusik i andra länder). Att blockera cookis från såna sajter enligt ovan tar bort själva cookisena, men kvar finns blockeringslistan där andra kan se att jag blockerat www,svensktoppen,se och liknande, och undra varför. Det grova är att ta bort alla cookies då, men bankens kanske man vill ha kvar. Då behövs en teknik där man listar vilka cookies som är tillåtna i stället, eller som använder en allmän blockeringslista från nätet så ingen vet om det var svensktoppen, country eller gamla lucy-bacall-filmer som jag egentligen ville dölja. Det verkar finnas firefox-tillägg för det med.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag har för mig att jag testade ett sånt tillägg för något år sedan. Det kan ha varit Anonymization Toolbar men är inte helt säker. Det var ett tillägg som inte använde cachen alls. Den lagrade ingenting någonstans.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"