LG X110 uppkopplingsproblem med mobilt bredband [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubuntulover
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

LG X110 uppkopplingsproblem med mobilt bredband [LÖST]

Inlägg av ubuntulover »

Vi har precis köpt en LG X110 med inbyggt 3G modem som inte kopplar upp i Ubuntu.

Vi har stängt av pinkoden i windows så den lösning funkade inte.

Vi valde Telia som operatör med de inställningar Ubuntu föreslog.

Någon annan som har förslag på hur jag ska gå vidare då vi vägrar köra Windows om det kan undvikas?

Tack på förhand O0

(nya uppgraderingen fixade allt!!! suveränt)
Senast redigerad av 1 ubuntulover, redigerad totalt 7 gånger.
ubuntulover

Re: LG X110 uppkopplingsproblem med mobilt bredband

Inlägg av ubuntulover »

Vi får inte realtek mini card wirless adapter att koppla upp heller, någon som har en idé?
ubuntulover skrev:Vi har precis köpt en LG X110 med inbyggt 3G modem som inte kopplar upp i Ubuntu.

Någon annan som har förslag på hur jag ska gå vidare då vi vägrar köra Windows om det kan undvikas?

Tack på förhand O0
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ubuntulover skrev:Vi har precis köpt en LG X110 med inbyggt 3G modem som inte kopplar upp i Ubuntu.

Tack på förhand O0
Man kan köra Gnome-PPP och använda som förklaras i guiden här:

http://ubuntu.se/wiki/Huawei_e220_usb_modem

Bläddra ner till avsnittet Gnome-PPP och börja där. Det viktiga är att ni fyller i rätt device (typ usb0 eller var modemets port finns) och rätt APN så skall ni nog få det att fungera.
Bejje

Inlägg av Bejje »

farmfield skrev: Bläddra ner till avsnittet Gnome-PPP och börja där. Det viktiga är att ni fyller i rätt device (typ usb0 eller var modemets port finns) och rätt APN så skall ni nog få det att fungera.
Är det någon som har testat detta? Jag har haft två bärbara datorer med 3G modem av olika tillverkare och ingen har fungerat varken med eller utan pinkod. Det går att konfigurera lätt, men efter man försökt ansluta så står det bara att den har kopplat ifrån anslutningen. Om någon kan bekräfta att detta fungerar så kanske jag orkar testa igen.

Vid det här laget har jag testat flera distros och olika datorer, men fått samma fel med alla.
Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av vidarvega »

Jag stod inför samma problem, men när jag ändrade APN-nummer så fungerade det. Jag har tele-2 som operatör detta fungerade för mig: internet.tele2.se
och efter kontakt med kundtjänst fungerade även: mobileinternet.tele2.se det senare är för snabbare 3g...
Det är på min eee pc med Ubuntu 8.10 jag kör med 3g dongel, E220 och E170 båda fungerar utmärkt.
Bejje

Inlägg av Bejje »

vidarvega skrev:Jag stod inför samma problem, men när jag ändrade APN-nummer så fungerade det. Jag har tele-2 som operatör detta fungerade för mig: internet.tele2.se
och efter kontakt med kundtjänst fungerade även: mobileinternet.tele2.se det senare är för snabbare 3g...
Det är på min eee pc med Ubuntu 8.10 jag kör med 3g dongel, E220 och E170 båda fungerar utmärkt.
Jag tänker inte ens försöka att ringa telia om detta. Dom vet inte ens hur man hanterar windows xp, så nämner man ubuntu så är frågan om de överhuvudtaget har hört talas om det. Linux har de flesta säkert hört om någon gång, men min gissning är att svaret blir "det har vi inte support på". Men i vilket fall som helst så nämns bara en apn för telia och det är online.telia.se och den funkar fint i windows, men inte i någon linuxdist överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Bejje skrev:
vidarvega skrev:Jag stod inför samma problem, men när jag ändrade APN-nummer så fungerade det. Jag har tele-2 som operatör detta fungerade för mig: internet.tele2.se
Jag tänker inte ens försöka att ringa telia om detta. Dom vet inte ens hur man hanterar windows xp, så nämner man ubuntu så är frågan om de överhuvudtaget har hört talas om det. Linux har de flesta säkert hört om någon gång, men min gissning är att svaret blir "det har vi inte support på". Men i vilket fall som helst så nämns bara en apn för telia och det är online.telia.se och den funkar fint i windows, men inte i någon linuxdist överhuvudtaget.
Hahahaha!!! Nä Ringer man Telia så lär man knappast få ett bra svar...
MvM

Inlägg av MvM »

Jag kör Telia 3G på min Eee901 Go med Ubuntu 8.10. Funkar hur bra som helst.
Har online.telia.se som apn. Jag bara anslöt till mobilt bredband i network-manager och valde telia som operatör.
Bejje

Inlägg av Bejje »

MvM skrev:Jag kör Telia 3G på min Eee901 Go med Ubuntu 8.10. Funkar hur bra som helst.
Har online.telia.se som apn. Jag bara anslöt till mobilt bredband i network-manager och valde telia som operatör.
Gjorde du några övriga inställningar? Jag har nämligen gjort samma sak på två stycken bärbara med 3G och olika 3G modem, men ingen av dom har fungerat.
Har även testat att ta bort pin-koden på kortet, men det gjorde ingen skillnad.
MvM

Inlägg av MvM »

Nej, tyvärr kan jag inte komma med något knep. Efter att jag installerat Ubuntu 8.10 så la jag bara till nytt mobilt bredband och valde telia som operatör, sen funkade det. (Vilket däremot inte wlan:et gjorde förän jag installerat adams kernel från array.org)
Min Eee har ett inbyggt Huawei 3Gmodem som jag inte kommer ihåg modellbeteckningen på just nu. Dock hade jag tagit bort PIN-koden redan innan jag försökte.
ubuntulover

Inlägg av ubuntulover »

jag har inte fått det att fungera så det är väl en bug som jag får vänta på blir löst och tillsvidare får jag köra Windows :(
ubuntulover

Inlägg av ubuntulover »

stoppar jag i kabel så fungerar det men kanske är det ericsson modemet som sitter installerat i lgn som inte fungerar just nu...?
Bejje

Inlägg av Bejje »

ubuntulover skrev:stoppar jag i kabel så fungerar det men kanske är det ericsson modemet som sitter installerat i lgn som inte fungerar just nu...?
Nej jag har samma dator och samma modem och det fungerar aldrig i Linux trots att modemet hittas av Ubuntu. Funkar fint i Windows. Måste vara en bug känns det som.
ubuntulover

Inlägg av ubuntulover »

>:D oki, då bestämmer vi det tills något annat bevisats....
Bejje skrev:
ubuntulover skrev:stoppar jag i kabel så fungerar det men kanske är det ericsson modemet som sitter installerat i lgn som inte fungerar just nu...?
Nej jag har samma dator och samma modem och det fungerar aldrig i Linux trots att modemet hittas av Ubuntu. Funkar fint i Windows. Måste vara en bug känns det som.
ubkr

Inlägg av ubkr »

Hej,

Har inte någon X110 ännu men är intresserad av att köpa en. Gjorde lite sökningar på det 3G modem som finns i X110'an och hittade en guide för en Dell burk. Ni kanske skall ta och kolla på den och se om det fungerar för er.

http://www.bjw.me.uk/2008/12/howto-ubun ... n-and.html

Notera! Jag har inte någon LG X110 och har INTE provat den här guiden själv på någon maskin.

Hoppas det hjälper,

/Bjarne
ubuntulover

Inlägg av ubuntulover »

??? oops, gulp... får vänta tills någon handy man testat detta så får vi se..

Tack i alla fall!

O0

Vi kör Ubuntu på 1 gammal bärbar dell & en 4 år gammal acer samt en nyare stationär dell och de fungerar kanon, fick fibbla lite dock med de bärbara men de hoppade igång fint sen. sitter fast med LGn dock just nu och det skulle vara den som jag körde ubuntu på till 100%... tji fick jag.
Bejje

Inlägg av Bejje »

ubkr skrev:Hej,

Har inte någon X110 ännu men är intresserad av att köpa en. Gjorde lite sökningar på det 3G modem som finns i X110'an och hittade en guide för en Dell burk. Ni kanske skall ta och kolla på den och se om det fungerar för er.

Notera! Jag har inte någon LG X110 och har INTE provat den här guiden själv på någon maskin.

Hoppas det hjälper,

/Bjarne
Aha, jag tror jag förstår problemet. Tack ubkr! Troligen så är radion inte i on-läge på 3G modemet och därför fungerar det inte. Jag ska se om jag har tid att testa detta under dagen och postar isåfall resultatet här.
Bejje

Inlägg av Bejje »

Bejje skrev:
ubkr skrev:Hej,

Hoppas det hjälper,

/Bjarne
Aha, jag tror jag förstår problemet. Tack ubkr! Troligen så är radion inte i on-läge på 3G modemet och därför fungerar det inte. Jag ska se om jag har tid att testa detta under dagen och postar isåfall resultatet här.
Har nu testat att aktiver radion och att sedan ansluta med wvdial och det funkade utmärkt, men trots detta så fungerar inte nätet. Så här set det ut när jag connectar med wvdial:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo wvdial --config=/home/ubuntu/Desktop/telia.conf connect
--> WvDial: Internet dialer version 1.60
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: AT
AT
OK
--> Sending: ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
OK
--> Modem initialized.
--> Sending: ATDT*99***1#
--> Waiting for carrier.
ATDT*99***1#
~[7f]}#@!}!}!} }9}#}%B#}%}(}"}'}"}"}&} } } } }%}& }%}%nW}$~
CONNECT
--> Carrier detected. Starting PPP immediately.
--> Starting pppd at Wed Dec 17 12:13:17 2008
--> Pid of pppd: 8598
--> Using interface ppp0
--> pppd: ���[08] ��[08]
--> local IP address 90.235.151.197
--> remote IP address 10.64.64.64
--> primary DNS address 195.67.199.27
--> secondary DNS address 195.67.199.28
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Måste du använda wvdial? Vad händer om du testar med networkmanager?

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Och varför wvdial och inte gnome-ppp?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"