Ingen swap = farligt?
- lwordish
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ingen swap = farligt?
Kom till steg 4 i installation med Live cd. Fick fel-meddelanden när jag valde "guidad installtion/partinering" (= upptäckte fel på hårddisk. root ej valt mm). Manuellt fungerade inte heller. Det som funkade ochd e jag valde blev installera på hela disken (160 gb). Vad jag förstår nu har jag ingen swap? Är det någon fara för min dator (lap top)? Allt verkar fungera som det ska. Är det värt att försöka installera om eller bara låta det va?
Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
- Osprey
- Kontakt:
Re: Ingen swap = farligt?
Det borde isåfall räcka med att du startar "gparted" och skapar en swap och sedan lägger till den i "/etc/fstab".
Det är inte farligt att köra utan swap, men du kan förlora en del prestanda om det blir trångt i minnet, plus att den i värsta fall kan vägra att starta upp program på grund av att det är fullt. Generellt sett så hamnar de processer som inte för tillfället är aktiva i swapen när minnet börjar bli fullt, kör du utan swap kan resultatet helt enkelt bli att sidor "kastas bort" och måste läsas in på nytt när de behövs.
Sidor måste iofs läsas in igen när de behövs även om swapen används, men då är swapen optimerad just för snabb och effektiv åtkomst av just det man behöver.
Om du kör någon av de senare linuxkärnorna, iallafall från 2.26.27-9 och senare så har du dessutom en komprimerad swap i minnet som heter ramzswap.
Det går inte utifrån vad du säger att avgöra om du behöver swap eller inte, men generellt sett kan man säga som så att ju mindre minne man har desto mer swap behöver man. Sedan beror det givetvis på vilka program man kör och så vidare.
Egentligen kan du nog ta det ganska lugnt och om du skulle upptäcka att burken blir seg eller om du skulle få problem med minnesåtkomst så fixar du en swap snabbt och lätt med gparted och fstab.
Det är inte farligt att köra utan swap, men du kan förlora en del prestanda om det blir trångt i minnet, plus att den i värsta fall kan vägra att starta upp program på grund av att det är fullt. Generellt sett så hamnar de processer som inte för tillfället är aktiva i swapen när minnet börjar bli fullt, kör du utan swap kan resultatet helt enkelt bli att sidor "kastas bort" och måste läsas in på nytt när de behövs.
Sidor måste iofs läsas in igen när de behövs även om swapen används, men då är swapen optimerad just för snabb och effektiv åtkomst av just det man behöver.
Om du kör någon av de senare linuxkärnorna, iallafall från 2.26.27-9 och senare så har du dessutom en komprimerad swap i minnet som heter ramzswap.
Det går inte utifrån vad du säger att avgöra om du behöver swap eller inte, men generellt sett kan man säga som så att ju mindre minne man har desto mer swap behöver man. Sedan beror det givetvis på vilka program man kör och så vidare.
Egentligen kan du nog ta det ganska lugnt och om du skulle upptäcka att burken blir seg eller om du skulle få problem med minnesåtkomst så fixar du en swap snabbt och lätt med gparted och fstab.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Re: Ingen swap = farligt?
JappOsprey skrev: Det är inte farligt att köra utan swap, men du kan förlora en del prestanda om det blir trångt i minnet, plus att den i värsta fall kan vägra att starta upp program på grund av att det är fullt.
Nja. Minne som allokerats till ett program kastas aldrig bort vad jag vet. Det som händer när minnet är slut är att program som behöver mer minne inte kan få det och vanligen så krashar då programmet. Och nya program kan inte starta. Med swap så får man fördelen att inget krashar när minnet blir fullt. Allt går bara långsammare. (Det är bara en fördel upp till en viss gräns, kanske en smaksak.)Osprey skrev:Generellt sett så hamnar de processer som inte för tillfället är aktiva i swapen när minnet börjar bli fullt, kör du utan swap kan resultatet helt enkelt bli att sidor "kastas bort" och måste läsas in på nytt när de behövs.
Med mindre än en eller två gigabyte ram tycker jag man bör ha lite swap. Sen har jag läst att för att sätta en laptop (med linux) i viloläge så krävs minst lika mycket swap som det finns ram.