Varenda gång jag startar burken hemma - antingen bootar eller om jag har varit ute & sen satt den på viloläge & väcker den när jag kommer hem - så frågar nyckelringshanteraren efter lösen för att nm-applet skall få tillgång till web-lösenordet...
WTF?
Hur får jag bort den skiten? Jag behöver inte så hög säkerhet på min burk.
Sonens stationära hemma har samma 'problem'...
Jag vill att, om maskinen känner av ett nätverk den kan wep-nyckeln till, så kopplar den upp sig - utan att fråga efter lösen för myckelringshanterarskit grejen... Jupp, jag är grymt irriterad på det här...
WLAN & Nyckelringshanteraren?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: WLAN & Nyckelringshanteraren?
Att konfigurera nätverket via "system" "admini..." "nätverk" direkt kanske kan vara en idé?
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Farmfield...fick du till det? jag har samma problem och minst lika stor irritation :-)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Alltså, nätverket är ju konfigurerat, det här handlar om att nm-applet - den där grejen vid klockan - sparar wep-nycklarna i 'nyckelringen' och även om jag sparar wep-nycklar under 'login' (som skall låsas upp automatiskt vid just login) så frågar nyckelringen ändå om lösenordet för nyckelringen för att nm-applet vill ha tillgång till wep-nyckeln bla bla bla varenda gång jag loggar in i systemet..?axel112 skrev:Att konfigurera nätverket via "system" "admini..." "nätverk" direkt kanske kan vara en idé?
Helt vansinnigt. Känns buggvarning på det nästan...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- farmfield
- Kontakt:
Nu har jag löst det!
Öppna nyckelringshanteraren i meny->program->tillbehör->lösenord och krypteringsnycklar och gå till fliken 'lösenord' och radera allihop.
Gå sedan till menyn redigera -> inställningar->lösenordsnyckelringar och radera nyckelringen 'default' men behåll 'login' så sparas alla nycklar till den.
Nu får man iof spara ner sina lösenord igen, men nu sparas dom i nyckelringen 'login' som systemet låser upp automatiskt vid login.
Nu är jag en lycklig dj-vel!
Nej, skit, inte löst. Jag flippar snart ut, seriöst alltså.
Öppna nyckelringshanteraren i meny->program->tillbehör->lösenord och krypteringsnycklar och gå till fliken 'lösenord' och radera allihop.
Gå sedan till menyn redigera -> inställningar->lösenordsnyckelringar och radera nyckelringen 'default' men behåll 'login' så sparas alla nycklar till den.
Nu får man iof spara ner sina lösenord igen, men nu sparas dom i nyckelringen 'login' som systemet låser upp automatiskt vid login.
Nu är jag en lycklig dj-vel!
Nej, skit, inte löst. Jag flippar snart ut, seriöst alltså.

- farmfield
- Kontakt:
Det vekar vara en bugg - eller snarare programmeringsmiss (eller vad man skall kalla det)...
Om man väljer att använda nyckelringen 'login' och denna har samma lösenord som användaren, och man loggar in manuellt - alltså inte har autologin - då fungerar det som det skall, d.v.s. man låset automatiskt upp nyckelringen när man loggar in.
Ev. 'workaround':
Ta bort nyckelringen 'default' och ändra lösenordet på 'login' till blankt/nada/zip/zero/tomt - alltså, ändra lösenord, skriv in ditt gamla lösen för nyckelringen men skriv ingenting i rutan för nytt lösenord. Bekräfta att du vill ha det osäkert och sen skall den inte fråga om nyckeln (till nyckelringen) för att komma ihåg nyckeln (till nätverket).
Notera att jag ej testat sistnämnda eftersom jag nu är hos tjejen igen och kör då trådat bredband.
Om man väljer att använda nyckelringen 'login' och denna har samma lösenord som användaren, och man loggar in manuellt - alltså inte har autologin - då fungerar det som det skall, d.v.s. man låset automatiskt upp nyckelringen när man loggar in.
Ev. 'workaround':
Ta bort nyckelringen 'default' och ändra lösenordet på 'login' till blankt/nada/zip/zero/tomt - alltså, ändra lösenord, skriv in ditt gamla lösen för nyckelringen men skriv ingenting i rutan för nytt lösenord. Bekräfta att du vill ha det osäkert och sen skall den inte fråga om nyckeln (till nyckelringen) för att komma ihåg nyckeln (till nätverket).
Notera att jag ej testat sistnämnda eftersom jag nu är hos tjejen igen och kör då trådat bredband.